В статті розглядаються проблеми і перспективи підготовки майбутніх вчителів початкових класів до фізичного розвитку молодших школярів. Здійснено аналіз літератури, що розкриває зміст ключових понять, «всебічний гармонійний розвиток» та «фізичний розвиток». Представлено погляди науковців щодо підготовки майбутніх вчителів початкових класів до фізичного виховання молодших школярів, та розвитку здоров’язберігаючого середовища в навчальних закладах. Проаналізовано стан досліджуваної проблеми в психолого-педагогічній літературі та педагогічній практиці, науково обґрунтовано основні педагогічні періоди професійної підготовки учителів початкових класів. В роботі теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено зміст, поетапну методику та технологію підготовки майбутніх вчителів початкових класів до фізичного розвитку молодших школярів. Дослідження виконано відповідно до тематичного плану і загальної проблеми наукових досліджень ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди».
В статье рассматриваются проблемы и перспективы подготовки учителей начальных классов к физическому развитию младших школьников. Осуществлен анализ литературы, который раскрывает содержание ключевых понятий, «всестороннее гармоничное развитие» и «физическое развитие». Представлены взгляды учёных по подготовке будущих учителей начальных классов к физическому воспитанию младших школьников, и развития здоровьесберегающей среды в учебных заведениях. Проанализировано состояние исследуемой проблемы в психолого-педагогической литературе и педагогической практике, научно обоснованы основные педагогические периоды профессиональной подготовки учителей начальных классов. В работе теоретически обосновано и экспериментально проверено содержание, поэтапную методику и технологию подготовки будущих учителей начальных классов к физическому развитию младших школьников. Исследование выполнено в соответствии с тематическим планом и общей проблемой научных исследований ГВУЗ «Переяслав-Хмельницкий государственный педагогический университет имени Григория Сковороды».
In this article we discuss the problems and perspectives of education of future teachers of the primary school for the physical development of junior pupils. The analysis of scientific literature that reveals the content of the main concepts (training of the teacher, health, healthy lifestyle, health saving environment, professional activity) was done. During the research the pedagogical literature and pedagogical experience were used. The issue of the problem was analyzed. Our aim was conceptualize and experimentally verify the training methodology of future primary school teachers. The paper theoretically substantiated and experimentally verified the content, step-by-step methodology and technology for preparing future primary school teachers for the physical development of younger schoolchildren. The study was performed in accordance with the thematic plan and the general problem of scientific research of the State Institution of Higher Education Institution “Pereyaslav-Khmelnitsky State Pedagogical University named after Gregory Skovoroda”. Views of the scientists as to the training of a future primary school teacher to form a healthy lifestyle, valeological education and development of health saving environment in educational institutions are determined.
Specific requirements for training future teachers to creating health saving environment in primary schools aimed at formation of competence of health saving culture are defined.
The evolution of the views of the representatives of scientific pedagogical thought about the preparation of future teachers of elementary school for the physical development of junior schoolchildren, conditionally allocated three main periods іts institutionalization in the education system, which reflects the main features and dynamics of changes, expansion and complementary views of the classics of pedagogy and modern scholars on the psychological and pedagogical self-esteem, structure, functions and organizational forms of physical education of junior pupils.