В статті наведені результати дослідження рівня сформованості валеологічних знань з питань профілактики порушень постави та динаміки показників силової витривалості м’язів тулуба, рухливості хребтового стовпа в школярів. Встановлено, що збільшення кількості занять з оздоровчого плавання у комплексі з іншими засобами фізичного виховання позитивно впливає на оцінку функціональної здатності м’язів тулуба до статичних навантажень, функціональної рухливості хребтового стовпа, як показників стану постави школярів.
Валеологическое образование и занятия оздоровительным плаванием как средства профилактики и коррекции нарушений осанки школьников. В статье приведены результаты исследования уровня сформированности валеологических знаний по вопросам профилактики нарушений осанки и динамики показателей силовой выносливости мышц туловища, подвижности позвоночного столба у школьников. Установлено, что увеличение количества занятий по оздоровительному плаванию в комплексе с другими средствами физического воспитания положительно влияет на оценку функциональной способности мышц туловища к статическим нагрузкам, функциональной подвижности позвоночного столба, как показателей состояния осанки школьников.
The results of the study of the formation of valeological knowledge on the issues of prevention of posture disturbances and dynamics of indicators of strength endurance of the trunk muscles and the mobility of the spinal column in schoolchildren are given in the article. The purpose of the study is to consider the peculiarities of the application of valeological education and recreational swimming activities in preventing violations of the posture of schoolchildren. Tasks of work: to conduct a questionnaire on valeological awareness on the issues of prevention of posture violations in 4-5-grade and 10-11-grade students. Also investigate the influence of the systematic use of recreational swimming in combination with other means of physical education on the condition of delivery of schoolchildren. Using the existing system of knowledge valeological character in the educational process of schoolchildren will reduce the risk of development of posture disturbances in schoolchildren. It is observed that during the re-questioning of students after the introduction of valeological education, a tendency towards awareness raising in the formation of the correct posture of students in grades 4-5. As a result of analysis of the questionnaires of high school students, it was found that in the second stage a rather high percentage of respondents indicated that they began to pay more attention to their posture, understand the impact of her condition on physical health, and the positive role of physical exercises on the formation of the correct posture.It was established that the increase in the number of training sessions in recreational swimming in combination with other means of physical education positively influences the assessment of functional capacity of the muscles of the body to static stresses (strength endurance of the muscles of the back and abdomen), functional mobility of the spinal column as indicators of the posture of schoolchildren.