Актуальність дисертаційного дослідження обумовлена завданнями
загальної музичної освіти, пріоритетним завданням якої є підготовка школяра,
здатного до самореалізації в світових умовах; підвищення його
загальної, зокрема музично – слухацької культури; використання в цьому
процесі мультимедійних технологій, що стимулюють до продуктивної, творчої
діяльності. У дослідженні виділено структурні компоненти системи
формування слухацької культури підлітків: інформаційно - мотиваційний,
усвідомлено - когнітивний, аналітико -діяльнісний, дієво-рефлексивний.
Розроблено, теоретично обґрунтовано і експериментально перевірено
організаційно-методичну модель формування слухацької культури підлітків
засобами мультимедійних технологій, яка впроваджувалася на трьох етапах
дослідження: підготовчому, інформаційно-пізнавальному, активно - творчому.
Розроблено та експериментально перевірено методику формування слухацької
культури підлітків засобами мультимедійних технологій на уроках музичного
мистецтва в загальноосвітніх школах. Доведено, що ефективність формування
слухацької культури підлітків засобами мультимедійних технологій
ґрунтується на методологічних підходах – компетентнісному і інформаційному,
та залежить від забезпечення відповідних педагогічних принципів, умов та
методів навчання.
Актуальность диссертационного исследования обусловлена задачами
общего музыкального образования, приоритетной задачей которого является
подготовка школьника, способного к самореализации в мировых условиях;
повышение его общей, в частности музыкально - слушательской культуры;
использование в этом процессе мультимедийных технологий, которые стимулируют к продуктивной, творческой деятельности. Разработана и
экспериментально проверена методика формирования слушательской
культуры подростков средствами мультимедийных технологий на уроках
музыкального искусства в общеобразовательных школах. В исследовании
выделены структурные компоненты системы формирования
слушательской культуры подростков:информационно - мотивационный,
осознанно-когнитивный, аналитико - деятельностный, действенно-рефлексивный. Доказано, что эффективность формирования слушательской
культуры подростков средствами мультимедийных технологий основывается на
методологических подходах – компетентностном и информационном, и зависит
от обеспечения соответствующих педагогических принципов, условий и
методов обучения. Разработана, теоретически обоснована и экспериментально
проверена организационно-методическая модель формирования слушательской
культуры подростков средствами мультимедийных технологий, которая
внедрялась на трех этапах исследования: подготовительном, информационно-познавательном, активно-творческом. Эффективность методики формирования
слушательской культуры подростков средствами мультимедийных технологий
подтвердилась математико-статистической проверкой–методом
статистического t-критерия распределения Стьюдента.
The relevance of the dissertation research is due to the objectives of general music
education, the priority of which is to prepare a student who is capable of self-
realization in the world; increase of its general, in particular, music and audience
culture; use in this process multimedia technologies that stimulate productive,
creative activity. Developed and experimentally tested methods of shaping the
adolescent's listening culture by means of multimedia technologies in music lessons
in general education schools. The study highlighted the structural components of the
system of formation of the adolescent listening culture: information - motivational,
consciously - cognitive, analytical - activity, effective - reflexive.
It is proved that the effectiveness of the formation of adolescent listening
culture by means of multimedia technologies is based on methodological approaches
- competence and information, and depends on the provision of appropriate
pedagogical principles, conditions and teaching methods. An organizational and
methodological model of the formation of the adolescent listening culture of
adolescents using multimedia technologies was developed, theoretically substantiated and experimentally verified, which was introduced at three stages of the study: preparatory, informational, cognitive, and creative. The effectiveness of the formation of adolescent listening culture by means of multimedia technologies was confirmed by a mathematical-statistical test - using the statistical t-criterion of Student’s distribution.