У статті розглянута проблема обізнаності підлітків організації свого дозвілля за допомогою оздоровчо-рекреаційної рухової активності. Мета дослідження – виявити, теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити педагогічні умови формування у підлітків рекреаційно-оздоровчих знань та вмінь в дитячому оздоровчому центрі. У підлітків, які відпочивали у дитячому оздоровчому таборі формували рекреаційно-оздоровчі знання та вміння протягом однієї табірної зміни. На початку та вкінці дослідження у підлітків, визначали рівні засвоєння рекреаційно-оздоровчих знань та вмінь у порівнянні із контрольною групою. Рекреаційно-оздоровчі знання та вміння, які засвоїли підлітки у таборі, сприятимуть веденню здорового способу життя за межами табору, орієнтуючись на оздоровчо - рекреаційну рухову активність.
The article deals with the problem of awareness of teenagers in organizing their leisure with the help of health and recreational motor activity. Formation of recreational and health knowledge and skills in youth is one of the main educational tasks reflected in the National Doctrine of Educational Development, the National Program for the Education of Children and Student Youth in Ukraine, the Program "Basic Guidelines for the Education of Pupils of Grades 1-11 of Ukraine" approved by the line ministries of Ukraine. The purpose of the study is to identify, theoretically substantiate and experimentally test the pedagogical conditions of formation in adolescents of recreational and health knowledge and skills in the children's health center. Methods of research: theoretical and empirical. Results. At the beginning of the experiment in the control and experimental groups, the majority
of respondents had lower than average levels of knowledge (41% and 44%). However, at the end of the study, 42% of adolescents
showed a high level of knowledge in the main group and 5% in the control group. The results of the study determined the level of
formation of recreational and health skills of adolescents. At the beginning of the experiment, in both the control and the main
groups, most adolescents had an initial level of skills (83% and 76%). Only 5% of the respondents in both groups had sufficient skills. At the end of the study, 70% of the participants in the main group and 30% of the control group had a sufficient level of recreational and recreational skills.