Представлено порівняльний аналіз факторної структури фізичного розвитку, статичної рівноваги тіла, стану
біогеометричного профілю постави, опорно-ресорних властивостей стопи дітей 7 – 10 років з вадами слуху. У всіх
учасників дослідження генеральний фактор вміщує показники стану біогеометричного профілю їх постави, а також
оцінку його стану та інтегральну його оцінку. Фактори ІІ «Фізичний розвиток, вертикальна стійкість тіла та
параметри стопи», ІІІ «Опорно-ресорні властивості стопи» і IV «Ресорні властивості стопи» мають окремі відмінності.
В залежності від віку дітей, у факторі ІІ сконцентровано показники фізичного розвитку – у дітей 7 і 10 років або
показники стану опорно-ресорної властивості стопи – у дітей 8 і 9 років. У факторі ІІІ дітей 7 і 10 років розташовано
показники стану опорно-ресорної функції стопи, а у дітей 8 і 9 років – показники фізичного стану. Натомість, показники
стану опорно-ресорної функції стопи відокремилися у факторі IV у дітей 8, 9 і 10 років, а у дітей 7 років – показники
фізичного розвитку.
In numerous studies, it is stated that the process of development of the musculoskeletal
system of school-age children with deprivation of sensory systems is influenced by various factors and is the subject for certain
changes, including pathological. The results of the study of the factor structure of physical development, static balance of the body,
the state of the biogeometric profile of posture, support and spring properties of the foot of children 7-10 years with hearing
impairment, as a prerequisite for the development of health technology. Comparative analysis of the factor structure of physical
development, static balance of the body, the state of the biogeometric profile of posture, support and spring properties of the foot of
children 7-10 years with hearing impairment indicates that the General factor of all participants of the study contains indicators of the
state of the biogeometric profile of their posture, as well as an assessment of the state of the biogeometric profile of their posture in
the frontal and sagittal planes and its integral assessment. Factors II "Physical development, vertical stability of the body and the
parameters of the foot", III " Support and spring properties of the foot "and IV" Spring properties of the foot " have certain differences.
Depending on the age of children with hearing impairments, 7 - 10 years old children have concentrated indicators of physical
development in factor II or 8-9 years old children have indicators of the state of support and spring properties of the foot.