В умовах реформування фізичного виховання у закладах вищої освіти України нагальною потребою є пошук нових форм та способів формування мотивації у студентів до секційних занять з фізичного виховання. Проаналізовано сучасний стан та проблеми функціонування фізичного виховання у закладах вищої освіти. Запропоновано шляхи підвищення мотивації у студентської молоді до секційних занять з фізичного виховання.
В условиях реформирования физического воспитания в учреждениях высшего образования Украины насущной необходимостью является поиск новых форм и способов формирования мотивации у студентов к секционных занятий по физическому воспитанию. Проанализировано современное состояние физического воспитания в учреждениях высшего образования. Предложены пути повышения мотивации у студенческой молодежи к занятиям по физическому воспитанию.
In the conditions of reforming physical education in institutions of higher education of Ukraine, the urgent need is to search for new forms and methods of forming students' motivation for sectional classes in physical education. Analyzed the current state of physical education in higher education institutions. Ways of increasing the motivation of students to physical education classes have been proposed. Today, the physical education of student youth, unfortunately, is far from perfect, due to a number of objective reasons: insufficient number of non-audition lessons from physical education; low level of motivation for independent exercises; insufficient level of special knowledge and practical skills in the field of physical culture; low level of use of the latest technologies and modern technical means during non-auditing lessons; insufficient financial security; low effectiveness of physical education management, which is carried out in institutions of higher education. Students require the ability to independently process a large amount of scientific and scientific-methodical material. Daily tense mental work, as well as the emergence of various stressful situations, adversely affect the deterioration of their physical and mental health. One of the most effective factors contributing to the reduction of the influence of fatigue processes and improving the mental working capacity of students is the use of forms of active rest during the school day, as well as attending sectional physical education classes.