У статті теоретично обґрунтовано значения фізичної культури як вирішального чинника в освіті, спортивній діяльності та житті дітей. Визначено завдання фізичного виховання у країнах Європи. Підтверджено, що фізичне виховання сприяє виробленню загальної рухової розкутості дитини і дозволяє їй легко і швидко оволодіти новими руховими діями та вміннями, а також краще адаптуватися до зовнішніх і внутрішніх вимог сучасного життя. Визначено завдання фізичної культури в початковій школі у навчальних закладах України. Теоретично підтверджено, що одним з найпоширеніших методів навчання дітей молодшого шкільного віку є ігровий метод із застосуванням елементів спортивних і рухливих ігор.
У статті визначено та охарактеризовано специфіку рухливих та спортивних ігор як однго з основних засобів всебічного гармонійного розвитку молодших школярів. Теоретично обґрунтовано оздоровче, освітнє та виховне значення рухливих та спортивних ігор.
В статье теоретически обосновано значение физической культуры как решающего фактора в образовании, спортивной деятельности и жизни детей. Определены задачи физического воспитания в странах Европы. Подтверждено, что физическое воспитание способствует выработке общей двигательной раскрепощенности ребенка и позволяет ему легко и быстро овладеть новыми двигательными действиями и умениями, а также лучше адаптироваться к внешним и внутренним требованиям современной жизни. Определены задачи обучения физической культуры в начальной школе в учебных заведениях Украины. Теоретически доказано, что одним из самых распространенных методов обучения детей младшего школьного возраста является игровой метод с применением элементов спортивных и подвижных игр. В статье определена и охарактеризована специфика подвижных и спортивных игр как одного из основных средств всестороннего гармоничного развития младших школьников. Теоретически обосновано оздоровительное, образовательное и воспитательное значение игр.
The article analyzes the current trends in the physical education of younger schoolchildren in European countries. It is theoretically justified that physical education is a decisive factor in education, sports activities and the lives of children. It has been found that physical education contributes to the development of the general motor emancipation of the child and allows him to quickly and easily master new motor actions and skills. Better adapt to the external and internal requirements of modern life.
It was determined that the subject of teaching physical education in primary school in educational institutions of Ukraine is physical activity with a general educational orientation. During training, primary vital motor actions are formed in elementary school students, an intensive development of the majority of motor qualities, psyche properties, the formation of various body systems and personality traits takes place. It is theoretically proved that one of the most common methods of teaching children of primary school age is a game method with the use of elements of sports and outdoor games. During games, there is the greatest stability of attention in children, and also their motor abilities, moral and volitional qualities develop fully and in a complex. The article defines and characterizes the specifics of mobile and sports games as one of the main means of comprehensive harmonious development of younger schoolchildren. The recreational, educational and educational value of mobile and sports games is theoretically justified.