Стаття присвячена практичній роботі по формуванню координаційних рухів студентів засобами боротьби на поясах Алиш в процесі фізичного виховання. Експериментальні режими фізичної активності студентів сприяли значному підвищенню рівня їх фізичної підготовленості. Найбільш ефективним в цьому відношенні слід рахувати рухові режими, які спрямовані на переважний розвиток витривалості шляхом застосування тривалих та регулярних вправ циклічного характеру по методу формування координаційних рухів студентів засобами боротьби на поясах Алиш у позааудиторній фізкультурно-спортивній роботі.
Дано обґрунтування актуальності проблеми і необхідність подальшої розробки методів підготовки студентів засобами боротьби на поясах. Надані матеріали пов’язані із розробкою науково обґрунтованої системи підготовки поясників, що дозволить підвищити резервні можливості рухової системи студентів та покращити якість керування рухами.
Статья посвящена практической работе по формированию координационных движений студентов способами борьбы на поясах Алыш в процессе физического воспитания. Экспериментальный режим физической активности студентов способствовал значительному повышению уровня их физической подготовки. Наиболее эффективным в этом отношении следует считать режим движений, которые направлены на преобладающее развитие выдержанности, путем применения длительных и регулярны упражнений циклического характера по методу формирования координационных движений студентов способом борьбы на поясах Алыш в позааудиторной физкультурно-спортивной работе. Выше указанные данные подтверждают актуальность проблемы и необходимость дальнейшей разработки методов подготовки студентов способами борьбы на поясах. Представлены материалы по разработке научно обоснованной системы подготовки поясников, что разрешит увеличить резервные возможности двигательной системы студентов и улучшить качество управления движениями.
The article is devoted to practical work on formation of coordination movements of students by means of struggle on Alysh belt wrestling in the process of physical education. Experimental regimes of physical activity of students contributed to a significant increase in their level of physical fitness. The most effective in this respect should be considered motor regimes, which are aimed at the predominant development of endurance by the application of long-term and regular exercises of cyclic nature by the method of formation of coordinating movements of students using means of struggle on Alysh belt wrestling in non-audition physical culture and sports work. The students of the experimental group (EG) have significantly improved endurance performance - by 20,3%, speed - by 12,9%, agility - by 21.8%, strength of hands - by 47,7%, speed-strength qualities - by 12,7% and leg strength - by 44,3% right and 40,6% left (p <0,05).
The dynamics of the functional state of the cardiovascular system shows that regular exercise in martial arts contributes to a reduction in the time to recover from the physical activity of the Harvard step-test index (by 14,4%), significantly improved the performance of the Martin-Kushelevsky sample (by 36,4% ) and an improvement in the blood circulation efficiency of 3025,1 units to 2856,0 units. The substantiation of the urgency of the problem and the need for further development of methods of training students by means of struggle on belts are given. The provided materials are related to the development of a scientifically substantiated system of lumbar training, which will increase the reserve capabilities of the student's motor system and improve the quality of motion management.