Визначено, що на початкових етапах багаторічного спортивного удосконалення великого значення набувають засоби, які спрямовані на розвиток загальних фізичних і психофізіологічних здібностей, що підтверджується, передбачені теорією спортивної підготовки значні обсяги відповідних фізичних навантажень. На початковому етапі підготовки аналіз показав наявність чотирьох факторів, внесок яких склав 78,4%, а найбільш значимими показниками в цьому віці є човниковий біг, сума і середнє значення теппінг-тесту, нахил тулуба вперед, а також ЛЧРР на світло і на звук. На попередньому базовому етапі визначено п’ять факторів, а сума їх внесків складає 90,7%. Найбільша значимість у 12-13 років відзначена в результатів човникового бігу і стрибка в довжину з місця, ЛЧРР на світло, 50% від максимального зусилля кисті без зорового орієнтира, бігу на 300 м і ЛЧРР на звук.
Определено, что на начальных этапах многолетнего спортивного совершенствования большое значение приобретают средства, которые направлены на развитие общих физических и психофизиологических способностей, что подтверждается, предусмотренными теорией спортивной подготовки значительные объемы соответствующих физических нагрузок. На начальном этапе подготовки анализ показал наличие четырех факторов, вклад которых составил 78,4%, а наиболее значимыми показателями в этом возрасте является челночный бег, сумма и среднее значение теппинг-теста, наклон туловища вперед, а также ЛВДР на свет и на звук. На предварительном базовом этапе определены пять факторов, а сумма их взносов составляет 90,7%. Наибольшая значимость в 12-13 лет отмечена у результатов челночного бега и прыжка в длину с места, ЛВДР на свет, 50% от максимального усилия кисти без зрительного ориентира, беге на 300 м и ЛВДР на звук.
Determined that in the initial stages of many years sports development are important tools, which are aimed at developing General physical and psycho-physiological abilities, which is confirmed, under the theory of sports training significant amounts of appropriate physical activity. However, at the same time, modern practice tends to ignore the availability of science-based technologies and does not have clear guidelines on the priorities of the above training. Application of the factor analysis allowed to study dynamics of formation of structure of physical and psychophysiological readiness of the young wrestlers of the free style trained at the initial and preliminary basic stages of long-term improvement. At the initial stage of preparation, the analysis showed the presence of four orthogonal factors, the contribution of which amounted to 78.4%, and the most significant indicators at this age is the Shuttle run, the amount and average value of the tapping test, the torso tilt forward, as well as the HRD to light and sound. The formation of the structure of physical fitness at the previous basic stage of long-term improvement is due to an increase in the number of factors (to five), and the amount of their contributions is 90.7%. The highest significance at the age of 12-13 years is noted in the results of Shuttle running and long jump from the place, LCR to the light, 50% of the maximum force of the brush without a visual reference, running at 300 m and LPR to the sound.