Розглянуто взаємозв’язок форм і змісту використання фізичних вправ у фізичному вихованні, та реабілітаційних процесах. Форма фізичних вправ являє собою їх зовнішню і внутрішню організацію. Але також існують форми організації виконання фізичних вправ, які можна поділити на три рівні: первісна ланка – заняття, уроки. Друга ланка – це організація навчального процесу в чверті, півріччі, семестрі. Вища ланка – це організація річного навчального процесу та впродовж усього навчання у школі, університеті. Існують чотири форми: традиційна урочна, секційно-позаурочна, секційна-урочна та змішана або комбінована форма організації навчального процесу. Розглянуто переваги кожної форми. Між змістом і формою фізичних вправ, організацією їх виконання, постійно точиться боротьба – менш ефективні форми, що стримують вдосконалення змісту постійно відмирають, на їх місті з’являються нові, більш прогресивні, що наповнюються новим змістом – така діалектика суспільних явищ, і в тому числі, фізичного виховання.
Рассмотрена взаимосвязь форм и содержания использования физических упражнений в физическом воспитании и реабилитационных процессах. Форма физических упражнений являет собой их внешнюю и внутреннюю организацию. Также существуют формы организации выполнения физических упражнений, которые можно разделить на три уровня: первое звено - занятия, уроки. Среднее звено - это организация учебного процесса в четверти, полугодии, семестре. Высшее звено - это организация учебного процесса в школе, университете, и тому подобное. Выделены четыре формы: традиционная урочная, секционно-внеурочная, секционно-урочная и смешанная или комбинированная форма организации учебного процесса. Рассмотрены преимущества форм и взаимосвязь с содержанием.
Intercommunication of manners and matter of the use of physical exercises is considered in physical education, sport and rehabilitation processes. The form of physical exercises shows by itself their external (totality of her parts, links and lines of dynamic, kinematics, rhythmic structure, id est technique of their implementation), and internal organization, id est coordination, efficiency of those processes, that provide functioning or renewal of the basic systems and organs of organism, and their separate segments. But except exercises there are forms of organization of implementation of physical exercises that can be divided into three levels: the first link is employments, lessons. The second link is organization of educational process in a fourth, half-year, semester. A higher link is organization of annual educational process at school, university, and others like that. There are four forms: the traditional form of organization of educational process, sectionally-extracurricular, sectionally-curricular and mixed or combined. Advantages of every form are considered.
The sectionally-curricular form is most effective. She includes lessons according to a time-table in a morning and daily clock. She differs in the method of filling of groups. Students go to these groups voluntarily, on an own choice. Homogeneity of composition of these groups is higher therefore. Motivation on going in for sports also higher, that promotes efficiency of realization of health level at the use of the sectionally-fixed form of physical education.
Between contents and form of physical exercises, organization of their implementation, constantly there is a fight - less effective forms that restrain perfection of their contents die off in them place appear new, more progressive, that filled with new maintenance is such dialectics of the public phenomena, and including physical culture.