В даній статті виявлено, що низька результативність фізичного виховання учнів з відхиленнями у стані здоров’я зумовлена низькою популярністю уроків фізичної культури серед школярів з відхиленнями у стані здоров’я, недостатньою кількістю годин на її організацію та необхідністю оновлення програмного забезпечення предмету «Фізична культура» учнів з ослабленим здоров’ям. Запропоновано алгоритм навчання фізичних вправ учнів спеціальної медичної групи, що враховує фізіологічні механізми формування рухової дії, загальні закономірності навчання, діагноз захворювання та рівень психофізичного розвитку учнів.
В данной статье установлено, что низкая результативность физического воспитания учащихся с отклонениями в состоянии здоровья обусловлена низкой популярностью уроков физической культуры среди школьников, недостаточным количеством часов в ее организацию и необходимостью обновления программного обеспечения предмета «Физическая культура» учащихся с ослабленным здоровьем. Предложен алгоритм обучения физических упражнений учащихся специальной медицинской группы, учитывает физиологические механизмы формирования двигательного действия, общие закономерности обучения, диагноз заболевания и уровень психофизического развития учащихся.
This article found that the low performance of physical education in primary school students with deviations in health is due to the low popularity of physical education classes among schoolchildren, the insufficient number of hours in its organization and the need to update the software of the subject “Physical culture” of students with poor health. An algorithm for teaching physical exercises of students of a special medical group is proposed, taking into account the physiological mechanisms of motor action formation, the general patterns of training, the diagnosis of the disease and the level of psychophysical development of students. The developed training algorithm begins with the choice of one or a group of similar motor tasks that provide accessibility, the absence of contraindications. When developing the method of differentiated training of physical exercises of primary school students with disabilities in the state of health, data were collected on the questionnaire on motivational priorities, physical culture and sports interests of students, expert survey on the possibilities of the material and technical base, which determined the algorithm for constructing the method itself, the selection of funds and methods of physical education.