Інтенсифікація освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в Україні призводить до порушення гармонійного співвідношення рухової та інтелектуальної активності дітей, розвитку в них сколіотичної постави, дитячих неврозів, погіршення зору тощо. Тому виникає об’єктивна потреба упровадження в освітній процес школи здоров’язбережувальних проектів. З огляду на це, метою нашого дослідження є визначення впливу народних рухливих ігор на стан здоров’я учнів початкової школи в процесі реалізації проекту «Здорова дитина в школі й родині».
На основі спостереження за учнями на уроках і в позаурочний час було встановлено, що внаслідок проведення народних рухливих ігор в учнів початкової школи зникають ознаки стомлення, покращується самопочуття, підвищується рівень працездатності. Застосування народних рухливих ігор сприяє оптимальному співвідношенню рухової й інтелектуальної діяльності дітей. Це засвідчує доцільність застосування здоров’язбережувальних технологій у початковій школі на основі впровадження культурних традицій рідного краю в процесі реалізації здоров’язбережувального проекту «Здорова дитина в школі й родині».
Интенсификация образовательного процесса в заведениях общего среднего образования в Украине приводит к нарушению гармоничного соотношения двигательной и интеллектуальной активности детей, развития у них сколиотической осанки, детских неврозов, ухудшению зрения и тому подобное. Поэтому возникает объективная потребность внедрения в образовательный процесс школы здоровьесберегающих проектов. Учитывая это, целью нашего исследования является определение влияния народных подвижных игр на состояние здоровья учащихся начальной школы в процессе реализации проекта «Здоровый ребенок в школе и семье». На основе наблюдения за учащимися на уроках и во внеурочное время, было установлено, что в результате проведения народных подвижных игр у учащихся начальной школы исчезают признаки утомления, улучшается самочувствие, повышается уровень работоспособности. Применение народных подвижных игр способствует оптимальному соотношению двигательной и интеллектуальной деятельности детей. Это говорит о целесообразности применения здоровьесберегающих технологий в начальной школе на основе внедрения культурных традиций родного края в процессе реализации здоровьесберегающего проекта «Здоровый ребенок в школе и семье».
Intensification of educational process in secondary schools of Ukraine there is a critical problem of preserving health of a younger generation. It causes students’ scoliotic body posture, reduction in vision, childhood neurosis etc. That is why there occurs an objective need of implementing modern health preserving projects into school academic process. So aim of study: to make an analysis of outdoor folk games impact on primary school students’ health condition in terms of the ‘Healthy Child in School and Family’ project realization. The project is aimed at promoting cooperation between the general secondary education institution and the family in the process of healthcare-saving educational environment formation in primary school.
As practical experience testifies, in the process of primary school students’ health preservation, outdoor folk games are of great importance. Each game has a deep semantic meaning and a clearly defined goal. In order to achieve the aim, children have to perform a number of tasks. Songs contribute significantly to attractiveness of all outdoor folk games. The pupils carry out movements clearly and rhythmically with the musical accompaniment. As a result of the outdoor folk games application, positive attitude of pupils towards physical education is noted. Primary school pupils demonstrate decrease in exhaustion symptoms, improvement in general state, and increase in working efficiency. Altogether, they show a steady motivation formed towards health preserving behavior. Outdoor folk games application at classes and after-school hours contributes to optimal correlation of children motor and intellectual activity. This testifies about relevance of health preserving technologies application at primary school on the basis of cultural traditions of the native land implementation in the process of ‘Healthy Child in School and Family’ health preserving project realization.