У статті вказано, що гносеологічний компонент готовності майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності характеризує розвиток пізнавальних здібностей та оволодіння професійно орієнтованими дисциплінами, необхідними для здійснення здоров’язбережувальної діяльності. Автори констатують, що значна роль учителя фізичної культури у процесі виховання підростаючого покоління та формування його готовності до здорової життєдіяльності обумовлює актуальність проблеми підготовки майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності в основній школі.
В статье указано, что гносеологический компонент готовности будущих учителей физической культуры к здоровьесберегательной деятельности характеризует развитие познавательных способностей и владение профессионально ориентированными дисциплинами, которые необходимы для осуществление здоровьесберегательной деятельности. Авторы констатируют, что значительная роль учителя физической культуры в процессе воспитания подрастающего поколения и формировании его готовности к здоровой жизнедеятельности обуславливает актуальность проблемы подготовки будущих учителей физической культуры к здоровьесберегательной деятельности в основной школе.
In the article it is pointed out, the gnoseologic component of the future physical culture teachers’ readiness to the health-keeping activity characterizes the development of the comprehensive abilities and the mastering of the professionally oriented disciplines necessary for the realization of the health-keeping activity.
The formedness of the gnoseologic component of the readiness was defined based on the cognitive criterion, indications of which are the entity of knowledge as to the professional functions of the modern physical culture teacher; implementation of the health-keeping pedagogics; normative-law documents, regulating the conditions of the health-keeping medium of the secondary education establishment; health-keeping methodologies, the application of which allows forming a health-keeping educational secondary school medium; healh-keeping technologies in the class, breaks and during the prolonged school day; terminology, necessary for the implementation of the healh-keeping technologies; biological need of the school age children in motions; dynamics of the mental workability of the secondary school pupils during general education classes and along the school academic day; methodologies, allowing to provide an active rest and relieve pupils’ weariness degree; remedial regimes of work in the physical culture classes; the norms of the secondary school pupils’ motional activity; age periods of the school-children’s organism development; the forms of work with parents for higher health-keeping activity effectiveness; the influence of the physical culture remedial classes on the pupils’ organism state; methodologies of the physical culture remedial classes, different kinds of the motional activity being lain in their essence.
The authors state, the considerable role of the physical culture teacher in the process of the growing generation education and forming its readiness to the healthy life activity conditions the actuality of the problem of the future physical culture teachers training to the health-keeping activity in the secondary school.