В статті наведено інноваційні заходи, які можуть бути застосовані при викладанні дисципліни “Біохімія фізичної культури і спорту” для студентів спеціальності “Фізична культура і спорт” в вищих учбових закладах. Розроблено ситуаційну задачу-гру, що заснована на основних положеннях спортивної біохімії. В задачі студенти мають можливість побачити зв`язок вивченого матеріалу з дисципліни та реальним життям, відчути себе в ролі викладача, гравця в команді, самостійного гравця. Розроблено гру на створення казки, з урахуванням знань по біохімії та вражень студентів від спортивних тренувань та зборів. Розроблено тактичну гру з м`ячем для повторення вивченого матеріалу. Застосування на аудиторних заняттях запропонованих інноваційних заходів підвищує інтерес студентів до навчання, дозволяє їм глибше засвоїти та осмислити матеріал, сприяє прояву творчості та відповідальності, а також вчить роботі в команді та виступу перед аудиторією. Ефективність розроблених інноваційних заходів доведено при роботі з студентами першого курсу кафедри Фізичне виховання НТУ “ХПІ”.
В статье приведены инновационные мероприятия, которые могут быть применены при преподавании дисциплины “Биохимия физической культуры и спорта” для студентов специальности “Физическая культура и спорт” в высших учебных заведениях. Разработана ситуационная задача-игра, основанная на основных положениях спортивной биохимии. В задаче студенты имеют возможность увидеть связь изученного материала по дисциплине с реальной жизнью, почувствовать себя в роли преподавателя, игрока в команде, самостоятельного игрока. Разработана игра на создание сказки, с учетом знаний по биохимии и впечатлений студентов от спортивных тренировок и сборов. Разработана тактическая игра с мячом для повторения изученного материала. Применение на аудиторных занятиях предложенных инновационных мероприятий повышает интерес студентов к обучению, позволяет глубже усвоить и осмыслить материал, способствует проявлению творчества и ответственности, а также учит работе в команде и выступлению перед аудиторией. Эффективность разработанных инновационных мероприятий доказана при работе со студентами первого курса кафедры Физического воспитания НТУ “ХПИ”.
The article presents innovative activities that can be applied when teaching the discipline “Biochemistry of physical culture and sport” for students of the specialty “Physical culture and sport” in higher educational institutions. Professional training in higher education institutions of specialists in physical education and sport is an important component of the development of society. The discipline “Biochemistry of physical culture and sports” is one of the basic disciplines in the training of specialists in physical education and sports. At the present time there is not enough developed system of innovative measures taking into account the features of the discipline “Biochemistry of physical culture and sports”. Therefore, the creation of innovative measures in teaching discipline “Biochemistry of physical culture and sports” is an actual scientific task. The authors developed the following innovative measures. A situational task-game based on the basic principles of sports biochemistry has been developed. In the task, students have the opportunity to see the connection of the material studied on the discipline with real life, to feel themselves as a teacher, a player in a team, an independent player. A game to create a fairy tale, taking into account the knowledge of biochemistry and students' impressions of sports training and fees has been developed. Tactical ball game for repetition of the material studied has been developed. The use of proposed innovative activities in classrooms increases students' interest in learning, allows for deeper learning and comprehension of the material, contributes to the manifestation of creativity and responsibility, and also teaches teamwork and performance in front of an audience. The effectiveness of the developed innovative activities has been proven when working with first-year students of the Department of Physical Education at NTU “KhPI”.