У статті розкрито можливості реалізації проблеми адаптації першокурсників до навчальної діяльності у закладах вищої педагогічної освіти в процесі фізичного виховання за рахунок активізації секційної роботи зі спортивних ігор. Проаналізовано суть поняття адаптації студентів до навчання як педагогічної проблеми, визначено особливості адаптації студентів педагогічних спеціальностей та розкрито можливості реалізації цієї проблеми у процесі фізичного виховання. Теоретично обґрунтовано доцільність застосування спортивних ігор у формі секційних занять для прискорення процесу адаптації майбутніх учителів до навчальної діяльності. Передбачається, що систематичні заняття спортивними іграми сприятимуть активізації процесу соціально-психологічної адаптації завдяки включенню в колективну ігрову діяльність, покращенню фізичного та психоемоційного стану, розвитку продуктивного мислення, вихованню професійно важливих соціальних навичок, вольових та особистісних якостей майбутніх педагогів.
В статье раскрыты возможности реализации проблемы адаптации первокурсников к учебной деятельности в заведениях высшего педагогического образования в процессе физического воспитания за счет активизации секционной работы по спортивным играм. Проанализирована суть понятия адаптации студентов к обучению как педагогической проблемы, определены особенности адаптации студентов педагогических специальностей, раскрыты возможности реализации этой проблемы в процессе физического воспитания. Теоретически обоснована целесообразность применения спортивных игр в форме секционных занятий для ускорения процесса адаптации будущих учителей к учебной деятельности. Предполагается, что систематические занятия спортивными играми будут способствовать активизации процесса социально-психологической адаптации благодаря включению в коллективную игровую деятельность, улучшению физического и психоэмоционального состояния, развития продуктивного мышления, воспитанию профессионально важных социальных навыков, волевых и личностных качеств будущих педагогов.
The article reveals the possibility of implementing the problem of adaptation of first-year students of pedagogical university to educational activities in the process of physical education due to the intensification of sectional work on spo rts games. The essence of the concept of adapting students to learning as a pedagogical problem is analyzed, the feat ures of the adaptation of students of pedagogical specialties are defined, the possibility of implementing this problem in the process of physical education are determined. Revealed that the current trends in the system of physical education of students dictate the need to involve personally oriented organization forms in the context of the sportization of education process. Found that adaptation is a prerequisite for active educational activity, it acquires an important social content in the current condit ions for the preparation of future pedagogical frames. Determined that adaptation to teaching in pedagogical university is a complex process of mastering the peculiarities of role behaviour characteristic of the higher school of the pedagogical profile, th at is the forms and methods of educational, research, vocational and pedagogical activity; a complex of professionally important communicative and creative abilities, the formation of professional motivation, emotional-volitional sphere, necessary for work with students. Theoretically justified the expediency of use sports games in the form of sectional classes to accelerate the process of adaptation of future teachers to educational activities. It is assumed that systematic sports games will contribute to enhancing the process of socio-psychological adaptation by incorporating into collective play activities, improving physical and psycho-emotional state, developing productive thinking, developing professionally important social skills, volitional and personal qualilies of future teachers.