У статті розкрито сучасні підходи до педагогічного контролю у фізичному вихованні закладів вищої освіти; викладено причини низької ефективності оцінювання фізичної підготовленості студентів як результату освітнього процесу; обґрунтовано недостатню об’єктивність діючих тестів оцінки фізичної підготовленості студентів та запропоновано шляхи об’єктивізації оцінювання фізичної підготовленості студентів вищих закладів освіти. Встановлено ряд причин необ’єктивності Державних тестів оцінювання фізичної підготовленості студентів вищих закладів освіти. Запропоновано алгоритм об’єктивного оцінювання студентів у процесі фізичного виховання за рейтинговою системою. З’ясовано, що об’єктивність оцінювання фізичної підготовленості тих, хто займається, залежить від вибору адекватних засобів діагностики рухових показників, а об’єктивна оцінка ефективності фізичного виховання у закладах вищої освіти має базуватися на врахуванні мотивації та динаміки індивідуальних рухових досягнень студентів протягом року.
В статье раскрыты современные подходы к педагогическому контролю в физическом воспитании высших учебных заведений; изложены причины низкой эффективности оценки физической подготовленности студентов как результата образовательного процесса; обоснована недостаточная объективность действующих тестов оценки физической подготовленности студентов и предложены пути объективизации оценки физической подготовленности студентов заведений высшего образования.
Установлен ряд причин необъективности Государственных тестов оценки физической подготовленности студентов высших учебных заведений. Предложен алгоритм объективного оценивания студентов в процессе физического воспитания по рейтинговой системе. Выяснено, что объективность оценивания физической подготовленности занимающихся зависит от выбора адекватных средств диагностики двигательных показателей, а объективная оценка эффективности физического воспитания в заведениях высшего образования должна базироваться на учете мотивации и динамики индивидуальных двигательных достижений студентов в течение года.
The article reveals modern approaches to pedagogical control in the physical education of higher educational schools; explained the reasons for the low efficiency of evaluation students' physical preparedness as a result of the educational process; substantiated insufficient objectivity of the existing tests for assessing students' physical fitness was substantiated and the ways of objectifying the evaluation students' physical preparedness at higher education schools were proposed. A low of reasons for the bias of state tests and norms of the modern system of evaluation of physical preparedness of students of higher education schools are established. It is determined that desirable to select motor tests in such a way that it result is least determined by genetically determined factors and characterizes the direct manifestation of a particular physical ability, and not its kind, while the norms require revision of the average statistical standards. From the standpoin t of a personally oriented approach, one must foresee the choice of control exercises among the equivalent tests for determining a specific indicator of physical preparedness. The algorithm of objective evaluation of students in the process of physical education according to the rating system is offered. It has been determined that the objectivity of evaluating the physical preparedness of those who are engaged depends on the choice of adequate means of diagnostics of motor indicators, and the objective assessment of the effectiveness of physical education in higher education schools should be based on the consideration of the motivation and dynamics of individual motor achievements of students during the year.