The features of the author's method of kettlebell snatch technique training for sportsmen in kettlebell lifting are highlighted in the article. Sportsmen with a different qualification (n=77), who were attending a kettlebell lifting class while the studying at
S. P. Koroliov Zhytomyr Military Institute, took part in the investigation. Sportsmen were participated on 3 groups: group №1 – sportsmen of grade 3 and 2 (n=34); group №2 – sportsmen of grade 1 and candidates in the sports masters (n=27); group №3 – sportsmen of sports masters and international sports masters (n=16). The level of technical preparedness was examined via the following tests: the duration of the main phases of the snatch, the total duration of one complete cycle of the snatch, the corners between the parts of the body in the main phases. The aim of the article is to substantiate the method of kettlebell snatch technique sportsmen training. Research methods: theoretical analysis and generalization of scientific and methodical literature, pedagogical supervision, biomechanical video computer analysis, methods of mathematical statistics. With the help of biomechanical video-computer analysis the evaluation of the technical preparedness of sportsmen in kettlebell sport was explored; a comparative analysis of the individual parameters of technique of sportsmen with different qualification was carried out; the model characteristics of technical preparedness of sportsmen with different qualification were developed; the rational method of kettlebell snatch technique training was developed.
У статті висвітлено особливості авторської методики навчання гирьовиків техніки виконання ривка гирі. У дослідженні взяли участь 77 спортсменів, які займалися гирьовим спортом у секції Житомирського військового інституту. Було сформовано 3 групи: група №1 – спортсмени, які виконали ІІІ та ІІ розряди з гирьового спорту (n=34), група №2 – гирьовики І розряду і КМС (n=27), група №3 – спортсмени рівня МС і МСМК (n=16). За допомогою біомеханічного відеокомп’ютерного аналізу: здійснено оцінювання показників технічної підготовленості спортсменів; проведено порівняльний аналіз окремих параметрів технічних дій у гирьовиків різної кваліфікації; розроблено модельні характеристики технічної підготовленості гирьовиків; обґрунтовано раціональну методику навчання спортсменів техніки ривка.
В статье освещены особенности авторской методики обучения гиревиков техники выполнения рывка гири. В исследовании приняли участие 77 спортсменов, которые занимались гиревым спортом в секции Житомирского военного института. Были сформированы 3 группы: группа №1 – спортсмены, выполнившие III и II разряды по гиревому спорту (n=34), группа №2 – гиревики I разряда и КМС (n=27), группа №3 – спортсмены уровня МС и МСМК (n=16). С помощью биомеханического видеокомпьютерного анализа: осуществлена оценка показателей технической подготовленности спортсменов; проведен сравнительный анализ отдельных параметров технических действий в гиревиков различной квалификации; разработаны модельные характеристики технической подготовленности гиревиков; обоснована рациональная методика обучения спортсменов техники рывка.