The article analyzes the little-known foreign literary sources concerning the problem of physical education of young people and presents the results of the researches of European scientists. Within the research, the funds of the main library of Maria Curie-Skłodowska University (Lublin), the libraries of the University of Silesia and the University of Economics in Katowice, Bytom pedagogical college (Bytom), e-catalogues of the University of Warsaw of the Republic of Poland have been processed. The views of the leading Polish scientists on the identified problem are revealed and compared. Contemporary modern conceptual approaches to the physical education of youth are systematized. It has been found out that in Polish scientific thought there are three basic approaches to physical education of youth, namely: humanistic (which emphasizes upon the harmony between the body and the mentality, upon the interconnection of physical and mental health of the person), axiological (which interprets the concept of “physical education” through the conglomerate of such values, like “health”, “work capacity” and “body beauty”) and valeological (under which the physical education, sport and health recovery system function together). It is proved, that the physical education is aimed at achievement of two purposes, in particular educational and pedagogic. Herewith, the education purpose of physical education is aimed upon the rational use by person its own movement abilities; pedagogic purpose influences upon the complex of nature peculiarities of the body. It is established, that each separate concept of physical education modern youth is aimed at illuminating its health aspect, in which physical education, sport and valeology interact as a whole. It is exactly what ensures the education and upbringing of the health nation, and the health related fitness becomes the life attitude sense.
У статті проаналізовано маловідомі зарубіжні літературні джерела щодо проблеми фізичного виховання молоді та подано результати досліджень європейських учених. Розкрито і зіставлено погляди провідних польських учених на означену проблему. Систематизовано сучасні концептуальні підходи до фізичного виховання молоді. З’ясовано, що в польській науковій думці існує три основні концептуальні підходи до фізичного виховання сучасної молоді, а саме: гуманістичний, аксіологічний та валеологічний. Установлено, що кожна окрема концепція фізичного виховання сучасної молоді спрямована на висвітлення її оздоровчого аспекту, в якому фізичне виховання, спорт і валеологія взаємодіють як єдине ціле, що забезпечує освіту й виховання здорової нації, а фізична активність стає ціложиттєвою установкою.
В статье проанализированы малоизвестные зарубежные литературные источники относительно проблемы физического воспитания молодежи и представлены результаты исследований европейских ученых. Раскрыты и сопоставлены взгляды ведущих польских учѐных на указанную проблему. Систематизированы современные концептуальные подходы к физическому воспитанию молодежи. Выяснено, что в польской научной мысли существует три основных концептуальных подхода к физическому воспитанию современной молодежи, а именно: гуманистический, аксиологический и валеологический. Установлено, что каждая отдельная концепция физического воспитания современной молодежи направлена на освещение ее оздоровительного аспекта, в котором физическое воспитание, спорт и валеология взаимодействуют как единое целое, что обеспечивает образование и воспитание здоровой нации.