У статті розглядається концепція розвитку методичної системи застосування фітнес-технологій в освітньому процесі з фізичного виховання студентів. Визначено, що функціонування методичної системи у значній мірі залежить від мети, завдань, методів, форм, засобів навчання та змісту технологій, котрі використовуються в освітньому процесі з фізичного виховання. З’ясовано, що методична система застосування фітнес-технологій передбачає організацію освітнього процесу з фізичного виховання з урахуванням особистісно-орієнтованого, системного, комплексного, діяльнісного підходів як необхідних умов досягнення поставленої мети. Ідея концепції спрямована на підвищення ефективності фізкультурно-оздоровчих занять шляхом застосування фітнес-технологій за рахунок диференціації та індивідуалізації фізичних навантажень із метою створення комфортних умов під час проведення навчальних занять. Досліджено, що такий підхід спрямований на суттєве підвищення мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до фітнес-технологій, активізує їх рухову активність і сприяє оволодінню уміннями та навичками використання оздоровчих засобів у подальшій життєдіяльності.
В статье рассматривается концепция развития методической системы применения фитнес-технологий в образовательном процессе по физическому воспитанию студентов. Определено, что функционирование методической системы в значительной степени зависит от целей, задач, методов, форм, средств обучения и содержания технологий, которые используются в образовательном процессе по физическому воспитанию. Выяснено, что методическая система применения фитнестехнологий предусматривает организацию образовательного процесса по физическому воспитанию с учетом личностно-ориентированного, системного, комплексного, деятельностного подходов как необходимых условий достижения поставленной цели. Идея концепции направлена на повышение эффективности физкультурнооздоровительных занятий путем применения фитнес-технологий за счет дифференциации и индивидуализации физических нагрузок с целью создания комфортных условий во время проведения учебных занятий. Доказано, что такой подход направлен на существенное повышение мотивационно-ценностного отношения студентов к фитнестехнологиям, активизирует их двигательную активность и способствует овладению умениями и навыками использования оздоровительных средств в дальнейшей жизнедеятельности.
The article deals with the concept of the development of a methodical system of application of fitness technologies in the educational process of physical education of students. It is determined that the functioning of the methodical system depends to a large extent on the goals, tasks, methods, forms, means of learning and the content of technologies used in the educational process of physical education. It was found out that the methodical application of fitness technologies involves the organization of educational process on physical education taking into account personal-oriented, system, complex, activity approaches as necessary conditions for the achievement of the set goal. The newly established methodical application of fitness technologies in the educational process of physical education will contribute to the formation of the motivational and value attitude of the student youth to fitness technologies, raising the educational level, activating the motor activity of students through the creation of a medium in higher educational institutions that will develop interests and motives to active physical exercises, to encourage the formation of a healthy lifestyle. The idea of the concept is aimed at increasing the effectiveness of physical culture and fitness classes through the use of fitness technologies through differentiation and individualization of physical activity in order to create comfortable conditions during conducting training sessions. It was investigated that this approach aims at significantly increasing student's motivational and value attitude towards fitness technologies, activates their motor activity and helps to master the skills and abilities of using health-improving means in further life.