Стаття присвячена ставленню експертів-фахівців з вільної боротьби до окремих реалізаційних положень тактичної підготовки на різних етапах багаторічного удосконалення спортсменів. Актуальність роботи зумовлена наявністю різних підходів до тактичної підготовки у спортивних єдиноборствах, відсутністю її цілісного розгляду та належного науково-методичного обґрунтування у нормативно-правових документах. У дослідженні були використані методи: теоретичний аналіз, документальний, узагальнення даних літератури та мережі Інтернет, експертне оцінювання та математичної статистики. Виявлено, що у науково-методичній літературі та нормативно-правових документах, присвячених тактичній підготовці у спортивних єдиноборствах, наявні різні підходи до її реалізації, а також диспропорція уваги дослідників щодо різних складових тактичної підготовленості спортсменів. Перевагу надано розробці та експериментальній перевірці засобів та методів тактичної підготовки у поєднанні з технічною. Водночас тактичне мислення, тактичні знання та способи оцінювання тактичної підготовленості спортсменів висвітлені фрагментарно. У статті з’ясовано ставлення фахівців з вільної боротьби до реалізації тактичної підготовки на різних етапах багаторічного удосконалення спортсменів. Встановлено, що фахівці з вільної боротьби здебільшого одноголосні в оцінюванні таких положень: напрями тактичної підготовки спортсменів (коефіцієнт конкордації становив 0,51-0,74); словесні методи тактичної підготовки (0,53); наочні методи тактичної підготовки (0,67-0,89); наочні засоби тактичної підготовки (0,54); практичні методи тактичної підготовки (0,51-0,62). Найбільш суперечливим було ставлення експертів-фахівців з вільної боротьби до змістового наповнення розділів, які є основою для формування тактичних знань спортсменів, а також до засобів та методів оцінювання тактичної підготовленості спортсменів на різних етапах багаторічного удосконалення.
The article is devoted to the attitude of experts of wrestling freestyle to particular implementation provisions of tactical training at various stages of long-term development of athletes in martial arts. The urgency of the work is due to the availability of different approaches to tactical training in sports, the lack of its holistic consideration and proper scientific and methodological substantiation in normative legal documents. There were used such methods as theoretical analysis, documentary, generalization of literature data and the Internet, expert evaluation and mathematical statistics. It was revealed that in scientific and methodical literature and legal documents devoted to tactical training in sports martial arts, there are various approaches to its realization, as well as disproportionate attention of researchers regarding various components of tactical preparedness of athletes. Advantage is given to the development and experimental testing of tactical training means and methods in conjunction with technical. At the same time, tactical thinking, tactical knowledge and methods of assessing the tactical preparedness of athletes are highlighted fragmentarily. The article clarifies the attitude of specialists in wrestling freestyle to the implementation of tactical training at various stages of long-term development of athletes. It has been established that specialists in wrestling freestyle are mostly unanimous in evaluating the following provisions: the directions of tactical training of athletes (the coefficient of concordance was 0.51-0.74); verbal methods of tactical training (0.53); visual methods of tactical training (0.67-0.89); visual means of tactical training (0,54); practical methods of tactical training (0,51-0,62). The most controversial was the attitude of experts to the content-filling of sections, which are the basis for the formation of tactical knowledge of athletes, as well as the means and methods for assessing the tactical preparedness of athletes at various stages of long-term development.