У статті розглянуто сучасну фітнес-програму, а саме степ-аеробіку для студенток перших курсів педагогічних спеціальностей. Теоретично обґрунтовано доцільність застосування засобів степ-аеробіки для підвищення функціональних можливостей організму, розвитку фізичних якостей, регулювання ваги тіла, зміцнення опорно-рухового апарату, підвищення фізичної та розумової працездатності. Показано зміст програми для покращення фізичного та функціонального стану засобами степ-аеробіки. Проведено дослідження морфофункціонального стану дівчат-першокурсниць. Встановлено позитивні зміни морфофункціональних показників під впливом регулярних занять зі степ-аеробіки.
В статье рассмотрена современная фитнес-программа, а именно степ-аэробика для студенток первых курсов педагогических специальностей. Теоретически обоснована целесообразность применения средств степ-аэробики для повышения функциональных возможностей организма, развития физических качеств, регулирования веса тела, укрепление опорно-двигательного аппарата, повышения физической и умственной работоспособности. Показано содержание программы для улучшения физического и функционального состояния средствами степ-аэробики. Проведено исследование морфофункционального состояния девушек-первокурсниц. Установлены положительные изменения морфофункциональных показателей под влиянием регулярных занятий по степ-аэробике.
The article considers the modern fitness program, namely step-aerobics for students of the first courses of pedagogical specialties. Theoretically, expediency of application of step-aerobics means for increase of functional possibilities of an organism, development of physical qualities, regulation of body weight, strengthening of musculoskeletal system, increase of physical and mental efficiency are substantiated. The content of the program for improving the physical and functional state by means of step aerobics is shown. A pedagogical experiment was conducted in which the following research methods were used: analysis and generalization of scientific and methodical literature, anthropometric measurements, methods of mathematical processing of statistical data. The study of the morphofunctional state of fresh-school girls, namely: body weight, chest obstruction, hip circumference, tibia, heart rate, vital capacity of the lungs. Positive changes in morphofunctional indices have been established under the influence of regular classes in step aerobics. The results of the study of morphofunctional indicators among students of the first year of pedagogical specialties under the influence of the proposed program of training on step aerobics in the majority of them have improved positively.