У статті розглянуто питання програмування занять із фізичного виховання студентів під час навчання у закладах вищої освіти. Обґрунтовано доцільність використання спортивно-орієнтованих занять на основі засобів легкої атлетики у цьому процесі. Програмування передбачало урахування загальних закономірностей навчання рухових дій і розвитку фізичних якостей та особливості методики легкої атлетики. Результатом наукової розвідки щодо програмування спортивно-орієнтованих занять із фізичного виховання зі студентами основних медичних груп засобами легкої атлетики стала представлена програма, котра складається з трьох послідовних етапів, що відповідають рокам академічного навчання із наданням рекомендацій для самостійної роботи у позаакадемічний час. Загальним кінцевим результатом впровадження програми має стати високий рівень психофізичної готовності студентів, досягнення «безпечного» рівня їхнього соматичного здоров’я, набуття мотивації до систематичних занять легкою атлетикою.
В статье рассмотрены вопросы программирования занятий по физическому воспитанию студентов во время обучения в учреждениях высшего образования. Обоснована целесообразность использования спортивно-ориентированных занятий на основе средств легкой атлетики в этом процессе. Программирование предусматривало учет общих закономерностей обучения двигательным действиям и развития физических качеств и особенности методики легкой атлетики. Результатом программирования спортивно-ориентированных занятий по физическому воспитанию со студентами основных медицинских групп средствами легкой атлетики стала разработанная программа, которая состоит из трех последовательных этапов, соответствующих годам академического обучения, с предоставлением рекомендаций для самостоятельной работы во внеучебное время. Общим конечным результатом внедрения программы должно стать достижение высокого уровня психофизической готовности студентов, «безопасного» уровня их соматического здоровья, приобретение мотивации к систематическим занятиям легкой атлетикой.
The article discusses the issues of programming classes in physical education of students during training in institutions of higher education is considered. There are thoughts about the effectiveness and promising forms of optimization of the educational process based on sport-oriented physical education, which is based on the principles of sports training. The task of the work – is to scientifically substantiate the programming of sports-oriented physical education classes with the students of the major medical groups by means of track and field athletics. Methods of research: the basis of the research is the use of a complex of general scientific theoretical methods: analysis, systematization, generalization, theoretical modeling. The expediency of using sports-oriented classes based on track and field athletics facilities has been substantiated. Programming provided for taking into account the general laws of learning motor actions and the development of physical qualities and features of the methodology of track and field athletics. The result of programming sports-oriented physical education classes with students of major medical groups by means of athletics was the presentation of the program, which consists of three successive stages, corresponding to years of academic education, with the provision of recommendations for independent work during extra-curricular time. The overall end result of the implementation of the program should be the achievement of a high level of psychophysical readiness of students, the “safe” level of their somatic health, the acquisition of motivation for systematic occupation track and field athletics while studying at the university and independently.