У роботі розглянуто питання інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій у фізичне виховання студентів закладів вищої освіти, як чинника модернізації освітнього процесу. За результатами наукової розвідки, обґрунтовано, що інформаційно-комунікаційні технології спроможні забезпечити передачу знань і доступ до різноманітної навчальної та контролювальної інформації набагато ефективніше, ніж традиційні засоби. Виокремлено та систематизовано перелік напрямів, які пропонується впровадити в процес фізичного виховання студентів задля модернізації цього процесу. Установлено, що піднести рівень наукових досліджень у фізичному вихованні, інтегрувавши їх у європейську практику інформатизації, вкрай важливе й слугує індикатором розвитку галузі. Доведено, що інноваційна модернізація процесу фізичної підготовки студентів на основі інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій є потужним засобом підвищення ефективності їхнього фізичного виховання.
В работе рассмотрены вопросы интеграции информационно-коммуникационных технологий в физическом воспитании студентов высших учебных заведений, как фактора модернизации образовательного процесса. По результатам научного исследования обоснованно, что информационно-коммуникационные технологии способны обеспечить передачу знаний и доступ к разнообразной учебной и контролирующей информации гораздо эффективнее, чем традиционные средства. Выделено и систематизировано перечень направлений, которые предлагается внедрить в процесс физического воспитания студентов для его модернизации. Установлено, что повысить уровень научных исследований в физическом воспитании, интегрировав их в европейскую практику информатизации, крайне важно и служит индикатором развития отрасли. Доказано, что инновационная модернизация процесса физической подготовки студентов на основе интеграции информационно-коммуникационных технологий является мощным средством повышения эффективности их физического воспитания.
The paper discusses the need and feasibility of integrating information and communication technologies in the physical education students of university, as a factor in the modernization of the educational process is considered. Significance of innovations by the existing problems in the state of physical education and the inconsistency of its results with modern trends in the development of society is conditioned. The task of the work – is to identify the innovative potential of information and communication technologies in the process of modernizing the system of physical education students of university. To solve the problems, general-scientific methods of theoretical level were used: analogy, analysis, synthesis, abstraction, induction, systematization and generalization of data of scientific-methodical and special literature. Іt is reasonable that information and communication technologies are able to ensure the transfer of knowledge and access to a variety of training and monitoring information much more efficiently than traditional means, аccording to the results of scientific research. The list of areas that are proposed to be introduced into the process of physical education of students for its modernization has been identified and systematized. That raising the level of scientific research in physical education, integrating it into the European practice of informatization, is extremely important and serves as an indicator of the development of the industry іt has been established. Innovative modernization of the process of physical preparation of students on the basis of the integration of information and communication technologies is a powerful means of increasing the effectiveness of their physical education has been proven.