В статье обоснована концепция подготовки будущих учителей биологии к эколого-педагогической деятельности. Предлагаемая концепция отражает цели, задачи, принципы, формы, методы, педагогические условия и методическую систему указанного феномена. Концептуальные основы исследования представлены в методологическом (реализация научных подходов в контексте решения проблемы), теоретическом (научные идеи, понятия, характеризующие профессиональную подготовку будущих учителей биологии), методическом (методическая система подготовки будущих учителей биологии к эколого-педагогической деятельности) и практическом (экспериментальная проверка результативности методической системы) концептах.
The article grounds the concept of future biology teachers’ training to ecologo-pedagogical activity. The suggested concept reflects different aims, tasks, principles, forms, methods, pedagogical conditions and methodical system of the given phenomenon. Conceptual background of the research is presented in methodological (implementation of scholarly approaches to solve the research problem), theoretic (scientific ideas, terms that characterize the professional training of future biology teachers), methodical (represented by the methodic system of future biology teachers’ training to ecologo-pedagogical activity) and practical (experimental proof that shows the effectiveness of the methodic system).