ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Раструба, Тетяна Віталіївна![]() |
|
dc.date.accessioned | 2020-01-02T13:36:15Z | |
dc.date.available | 2020-01-02T13:36:15Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Раструба, Тетяна Віталіївна. Розвиток особистісно орієнтованої музичної освіти дітей шкільного віку в Україні (остання чверть ХХ - початок ХХІ століття) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 - загальна педагогіка та історія педагогіки / Раструба Тетяна Віталіївна ; [наук. керівник Горбенко Сергій Семенович] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2019. - 22 с. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/26695 | |
dc.description.abstract | У дисертації здійснено цілісний науковий аналіз та представлено практичні рекомендації з проблеми розвитку особистісно орієнтованої музичної освіти дітей шкільного віку в Україні (остання чверть XX – початок XXI століття). Проведений теоретико-методологічний аналіз поняттєво- термінологічного апарату, актуалізовано й розкрито змістові характеристики базових дефініцій та їх специфічний зміст. Обґрунтовано історико-педагогічну періодизацію розвитку особистісно орієнтованої музичної освіти учнів. Уточнено сутність поняття «особистісно орієнтована музична освіта», визначено її мету та завдання, характерні закономірності, принципи та ціннісні орієнтації. Розкрито особливості впровадження особистісно орієнтованого підходу до загальної музичної освіти учнів сучасності, який підпорядковується певній компонентній структурі, що відображає механізми, процедури, засоби реального використання її теоретичних положень. Хронологічно систематизовано розвиток особистісно орієнтованої музичної освіти дітей шкільного віку визначеного історичного періоду. Охарактеризовано творче використання досвіду особистісно орієнтованого музичного навчання і виховання в практичній діяльності закладів загальної середньої освіти сьогодення на рівні учителів та учнів. | ua |
dc.description.abstract | В диссертации осуществлен целостный научный анализ и представлены практические рекомендации по проблеме развития личностно ориентированного музыкального образования детей школьного возраста в Украине (последняя четверть XX – начало XXI века). Проведенный теоретико- методологический анализ понятийно-терминологического аппарата, актуализированы и раскрыты содержательные характеристики базовых дефиниций и их специфическое содержание. Обоснована историко- педагогическая периодизация развития личностно ориентированного музыкального образования учащихся. Уточнено понятие «личностно ориентированное музыкальное образование», определены его цели и задачи, характерные закономерности, принципы и ценностные ориентации. Раскрыты особенности внедрения личностно ориентированного подхода к общему музыкальному образованию учащихся современности, который подчиняется определенной компонентной структуре, что отражает механизмы, процедуры, средства реального использования его теоретических положений. Хронологически систематизировано развитие личностно ориентированного музыкального образования детей школьного возраста, определенного исторического периода. Охарактеризовано творческое использование опыта личностно ориентированного музыкального обучения и воспитания в практической деятельности общеобразовательного учебного заведения современности на уровне учителей и учащихся. | ua |
dc.description.abstract | In the dissertation, a holistic scientific analysis is carried out and practical recommendations for the development of personally oriented musical education of school age children in Ukraine (last quarter XX – the beginning of the XXI century) are presented. A theoretical and methodological analysis of the concept-terminology apparatus was also discussed, the content characteristics of the basic definitions and their specific content were actualized and disclosed. The state of research of the problem of personally oriented education and education is determined; the conceptual positions and approaches of a personally oriented paradigm are singled out; the basic benchmarks and values are described. The historical and cultural periodization of the development of the personally oriented musical education of students according to certain criteria (changes in the public life of the country, the social significance of educational reforms, the level and content of democratic transformations, the change of the educational paradigm embodied in the relevant legislative documents, significant changes in the content and organization of artistic-aesthetic education and upbringing) and reveals the peculiarities of the organization and content of musical education within the specified historical boundaries. The first period – «The introduction of a new concept of musical education» (1975-1983), when there was a certain change in the aesthetic, in particular musical education and the education of children; the second –«Extension of theoretical studies of problems of musical education on the basis of cooperation pedagogy» (1984- 1990), when the dominant function in education is developing. The third – «Revival of the national focus of musical education of school-age children» (1991-2000), when the need to revise the musical education in the direction of developing creative potentialities of the child's personality; the fourth – «Integrated approach to the theory and practice of musical education and education of students of general educational institutions» (2001-2013), when the national educational system integrates into the European community, its reformation is under way in order to develop and acquire new qualitative features. The basic tendencies of the personally oriented way of development of general musical education of children according to the previous periodization were determined and characterized. The peculiarities of the organization and content of musical education in the specified historical boundaries are revealed; the regularities, principles and value orientations of musical education are determined through the prism of a personally oriented paradigm. The specifics of implementing of personality oriented musical education paradigm into the general contemporary musical education, that follows the principles of a specific structure, that reflects the mechanisms, procedures, means of its theoretical laws usage. The structure consists of substantive-procedural, motivational and positional components. The model of historic development of personality oriented musical education is elaborated, giving the possibility to conjoin the theoretical and practical aspects of pedagogical research and to find out what are the key components of the process of development of personality oriented musical education, and to construct the result. The experience of creative usage of personality oriented musical education by teachers in the process of upbringing at modern schools. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | Видавництво НПУ ім. М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | розвиток | ua |
dc.subject | особистість | ua |
dc.subject | особистісно орієнтована освіта | ua |
dc.subject | музична освіта | ua |
dc.subject | навчання і виховання | ua |
dc.subject | періодизація | ua |
dc.subject | закономірності | ua |
dc.subject | принципи | ua |
dc.subject | ціннісні орієнтації | ua |
dc.subject | структура | ua |
dc.subject | учень | ua |
dc.subject | учитель | ua |
dc.subject | развитие | ua |
dc.subject | личность | ua |
dc.subject | личностно ориентированное образование | ua |
dc.subject | музыкальное образование | ua |
dc.subject | обучение и воспитание | ua |
dc.subject | периодизация | ua |
dc.subject | закономерности | ua |
dc.subject | принципы | ua |
dc.subject | ценностные ориентации | ua |
dc.subject | структура | ua |
dc.subject | ученик | ua |
dc.subject | учитель | ua |
dc.subject | development | ua |
dc.subject | personality | ua |
dc.subject | personality oriented education | ua |
dc.subject | personality oriented musical education | ua |
dc.subject | education and upbringing | ua |
dc.subject | periodization | ua |
dc.subject | patterns | ua |
dc.subject | principles | ua |
dc.subject | value orientations | ua |
dc.subject | model | ua |
dc.subject | structure | ua |
dc.subject | pupil | ua |
dc.subject | teacher | ua |
dc.subject.classification | 37 (477) (091) 19/20:78.01(043.5) | ua |
dc.title | Розвиток особистісно орієнтованої музичної освіти дітей шкільного віку в Україні (остання чверть ХХ - початок ХХІ століття) | ua |
dc.type | Other | ua |