У дисертації здійснено цілісний науковий аналіз та представлено
практичні рекомендації з проблеми розвитку особистісно орієнтованої музичної
освіти дітей шкільного віку в Україні (остання чверть XX – початок XXI
століття). Проведений теоретико-методологічний аналіз поняттєво-
термінологічного апарату, актуалізовано й розкрито змістові характеристики
базових дефініцій та їх специфічний зміст. Обґрунтовано історико-педагогічну
періодизацію розвитку особистісно орієнтованої музичної освіти учнів. Уточнено
сутність поняття «особистісно орієнтована музична освіта», визначено її мету
та завдання, характерні закономірності, принципи та ціннісні орієнтації.
Розкрито особливості впровадження особистісно орієнтованого підходу до
загальної музичної освіти учнів сучасності, який підпорядковується певній
компонентній структурі, що відображає механізми, процедури, засоби
реального використання її теоретичних положень. Хронологічно
систематизовано розвиток особистісно орієнтованої музичної освіти дітей
шкільного віку визначеного історичного періоду. Охарактеризовано творче
використання досвіду особистісно орієнтованого музичного навчання і
виховання в практичній діяльності закладів загальної середньої освіти
сьогодення на рівні учителів та учнів.
В диссертации осуществлен целостный научный анализ и представлены
практические рекомендации по проблеме развития личностно
ориентированного музыкального образования детей школьного возраста в
Украине (последняя четверть XX – начало XXI века). Проведенный теоретико-
методологический анализ понятийно-терминологического аппарата,
актуализированы и раскрыты содержательные характеристики базовых
дефиниций и их специфическое содержание. Обоснована историко-
педагогическая периодизация развития личностно ориентированного
музыкального образования учащихся. Уточнено понятие «личностно
ориентированное музыкальное образование», определены его цели и задачи,
характерные закономерности, принципы и ценностные ориентации.
Раскрыты особенности внедрения личностно ориентированного подхода к
общему музыкальному образованию учащихся современности, который
подчиняется определенной компонентной структуре, что отражает механизмы,
процедуры, средства реального использования его теоретических положений.
Хронологически систематизировано развитие личностно ориентированного
музыкального образования детей школьного возраста, определенного
исторического периода. Охарактеризовано творческое использование опыта
личностно ориентированного музыкального обучения и воспитания в
практической деятельности общеобразовательного учебного заведения
современности на уровне учителей и учащихся.
In the dissertation, a holistic scientific analysis is carried out and practical
recommendations for the development of personally oriented musical education of
school age children in Ukraine (last quarter XX – the beginning of the XXI century)
are presented. A theoretical and methodological analysis of the concept-terminology
apparatus was also discussed, the content characteristics of the basic definitions and
their specific content were actualized and disclosed. The state of research of the
problem of personally oriented education and education is determined; the conceptual
positions and approaches of a personally oriented paradigm are singled out; the basic
benchmarks and values are described. The historical and cultural periodization of the
development of the personally oriented musical education of students according to
certain criteria (changes in the public life of the country, the social significance of
educational reforms, the level and content of democratic transformations, the change of the educational paradigm embodied in the relevant legislative documents,
significant changes in the content and organization of artistic-aesthetic education and
upbringing) and reveals the peculiarities of the organization and content of musical
education within the specified historical boundaries.
The first period – «The introduction of a new concept of musical education»
(1975-1983), when there was a certain change in the aesthetic, in particular musical
education and the education of children; the second –«Extension of theoretical studies
of problems of musical education on the basis of cooperation pedagogy» (1984-
1990), when the dominant function in education is developing. The third – «Revival
of the national focus of musical education of school-age children» (1991-2000), when
the need to revise the musical education in the direction of developing creative
potentialities of the child's personality; the fourth – «Integrated approach to the
theory and practice of musical education and education of students of general
educational institutions» (2001-2013), when the national educational system
integrates into the European community, its reformation is under way in order to
develop and acquire new qualitative features.
The basic tendencies of the personally oriented way of development of general
musical education of children according to the previous periodization were
determined and characterized. The peculiarities of the organization and content of
musical education in the specified historical boundaries are revealed; the regularities,
principles and value orientations of musical education are determined through the
prism of a personally oriented paradigm.
The specifics of implementing of personality oriented musical education
paradigm into the general contemporary musical education, that follows the
principles of a specific structure, that reflects the mechanisms, procedures, means of
its theoretical laws usage. The structure consists of substantive-procedural,
motivational and positional components.
The model of historic development of personality oriented musical education is
elaborated, giving the possibility to conjoin the theoretical and practical aspects of
pedagogical research and to find out what are the key components of the process of
development of personality oriented musical education, and to construct the result.
The experience of creative usage of personality oriented musical education by
teachers in the process of upbringing at modern schools.