У дисертаційній роботі обґрунтовано, розроблено та експериментально
перевірено методику формування умінь саморегуляції музично-виконавських дій
майбутніх учителів музики у процесі фахової підготовки. Досліджено
психологічний феномен особистісної саморегуляції як домінантної властивості
самосвідомості людини, висвітлено психолого-педагогічні механізми
виконавської активності майбутніх учителів музики.
Визначено комплекс саморегулятивних умінь майбутніх учителів музики,
необхідних для успішного здійснення музично-виконавської діяльності,
визначено педагогічні умови їх формування. Розроблено та обґрунтовано
організаційно-методичну модель формування умінь саморегуляції музично-
виконавських дій майбутніх учителів музики та впроваджено в навчально-
виховний процес авторську методику формування досліджуваного феномена.
Систематизовано та узагальнено результати педагогічного експерименту,
здійснено кількісну та якісну перевірку ефективності отриманих даних.
В диссертации исследуется проблема саморегуляции человека в контексте
теории художественного сознания. Разработана и експериментально проверена
методика формирования умений саморегуляции музыкально-исполнительских
действий будущих учителей музыки в процессе специальной подготовки.
Исследован психологический феномен личностной саморегуляции как
домінантного свойства самосознания человека, отражены психолого-
педагогические механизмы исполнительской активности будущих педагогов-
музыкантов.
Автором определен комплекс саморегулятивных умений будущих
учителей музыки, необходимых для успешного осуществления музыкально-
исполнительской деятельности, разработаны принципы и педагогические
условия их формирования. В исследовании нашла обоснование организационно-
методическая модель формирования умений саморегуляции музыкально-
исполнительских действий будущих учителей музыки, внедрена в учебно-
воспитательный процесс авторская методика формирования исследуемого
феномена. Систематизированы и обобщены результаты педагогического
эксперимента, осуществлена количественная и качественная проверка
эффективности полученных данных.
In this thesis paper the technique of the development of skills of self-regulation
of musical activity and performance in future music teachers in the course of
professional training is proved, developed and experimentally checked.
In the thesis, psychological phenomenon of personal self-regulation as a
dominant property of human self-consciousness is investigated; psychological and
pedagogical mechanisms of performance in future music teachers are established,
professional training in future music teachers from the standpoint of integrity,
consistency and transparency are analyzed.
The author develops a set of self-regulating skills in future music teachers
necessary for the successful implementation of musical performance. Pedagogical
conditions of the development of self-regulation of musical performance of students
were developed for ensuring processes of "self-creation" of individuum on the basis of
pedagogical support in music performance interaction, establishing interactive
communication, dialogue "performer-listener" with the help of art and teaching
techniques, achieving stress resistance in the process of performance with use of
means of orthobiotics in pedagogy.
In order to diagnose the skill level of self-regulation of musical activity and
performance in future music teachers, the criterion apparatus of the study consisting of
conceptual, volitional and reflexive blocks is developed.
In the thesis paper, the organizational and methodical model is developed, and
the technique of the development of skills of self-regulation of musical activity and
performance in future music teachers is proved. This technique is implemented in two
stages on the basis of the principles of performing self-activity, artistic and
pedagogical reflexivity and professional self-improvement.
The course and the results of pedagogical experiment are systematized and
generalized, quantitative and qualitative verification of the effectiveness of step-by-
step methods is carried out