Розглянуто питання підвищення ефективності занять з фізичного виховання у закладах вищої освіти. У роботі наведено інноваційне вирішення наукового завдання забезпечення дієвості фізичного виховання студенток використанням у навчальному процесі засобів степ-аеробіки. Представлено результати експериментальної апробації змісту занять із пріоритетним використанням засобів степ-аеробіки у рамках академічного курсу. Наведено результати емпіричного дослідження за якими установлено, що застосування авторської методики проведення занять із фізичного виховання із пріоритетними використанням засобів степ-аеробіки призводить до підвищення рівня соматичного здоров’я студенток. Якісна характеристика функціональних параметрів студенток експериментальної групи по закінченню занять підтвердила високу ефективність занять степ-аеробікою задля ефективного виконання завдань учбової дисципліни, що вказує на доцільність її впровадження у навчальний процес з фізичного виховання вищої школи.
Рассмотрены вопросы повышения эффективности занятий по физическому воспитанию в высших учебных заведениях.
В работе предложено инновационное решение научной задачи обеспечения действенности физического воспитания студенток путем использования в учебном процессе средств степ-аэробики. Представлены результаты экспериментальной апробации содержания занятий с приоритетным использованием средств степ-аэробики в рамках академического курса. Приведены итоги эмпирического исследования по которым установлено, что применение авторской методики проведения занятий по физическому воспитанию с приоритетными использованием средств степ-аэробики приводит к повышению уровня соматического здоровья студенток. Качественная характеристика функциональных параметров студенток экспериментальной группы по окончании занятий подтвердила высокую эффективность занятий степ-аэробикой для эффективного выполнения задач академической дисциплины, что указывает на целесообразность ее внедрения в учебный процесс по физическому воспитанию высшей школы.
The article deals аquestions of increasing the effectiveness of physical education classes for students of higher education are considered. An effective system for training future professional specialists in university requires the appropriate selection of physical education facilities that are capable of ensuring the effectiveness of this process was establishing. An innovative solution to the scientific problem of ensuring the effectiveness of physical education of students by using step aerobics in the educational process is proposed. The purpose of the work is the to experimentally identify the impact of physical education classes on the use of step aerobics with students in main medical groups on somatic health parameters. Methods of research: the basis of the research is the use of a set of general theoretical methods: analysis, systematization, generalization, and methods of obtaining empirical data: pedagogical experiment, pedagogical testing for the diagnosis of somatic health parameters, methods of mathematical statistics. The results of experimental testing of the content of classes with the priority use of step aerobics in the framework of the academic course are presented.
A sum up of an empirical study on which that the use of the author's methodology for conducting physical education classes with priority use of step aerobics means increase the level of somatic health of students it is established. The qualitative characteristics of the functional parameters confirmed the high efficiency of step-aerobics classes for the effective fulfillment of the tasks of the academic discipline, which indicates the feasibility of its implementation in the educational process of physical education of higher education.