У статті представлено зміст і структуру оздоровчої технології фізичного виховання студентів. Збільшення кількості захворюваності підростаючого покоління та погіршенню стану здоров’я студентської молоді визначає пріоритетність вивчення стану фізичного виховання студентів і пошуку найефективніших шляхів його оптимізації. Мета дослідження: обґрунтувати та розробити оздоровчу технологію фізичного виховання студентської молоді. Завдання дослідженння – розкрити профілактично-корекційні заходи щодо функціональних порушень опорно-рухового апарату студентської молоді. Методи дослідження – загальнонаукові (порівняльний аналіз, узагальнення інформації літературних джерел). Результати дослідження. Змістовими компонентами оздоровчої технології стали: мета, завдання, принципи, 5 модулів (проективний, скринінговий, інформаційний, базовий контрольний), 4 етапи технології (втягувальний, корекційний, підтримувальний, заключний), методи та засоби й умови її практичної реалізації, контроль, а також критерії ефективності. Під час впровадження оздоровчої технології застосовувались такі види педагогічного контролю: попередній (на початку навчального року), оперативний (під час та після занять), поточний (наприкінці закінчення впровадження тематичних блоків і наприкінці семестру), підсумковий (наприкінці навчального року), самоконтроль (протягом року). Висновок: ефективність упровадження оздоровчої технології була доведена покращанням рівня фізичного розвитку, фізичної підготовленості та рівня стану біогеометричного профілю постави.
В статье представлено содержание и структуру оздоровительной технологии физического воспитания студентов. Увеличение количества заболеваемости подростающего поколения и ухудшение состояния здоровья студенческой молодежи определяет приоритетность изучения проблемы физического воспитания студентов и поиска эффективных путей его оптимизации. Цель исследования: обосновать и разработать оздоровительную технологию физического воспитания студенческой молодежи. Задание исследования – раскрыть профилактически-коррекционные средства функциональных нарушений опорно-двигательного аппарата студенческой молодежи. Методы исследования – общенаучные (сравнительный анализ, обобщение информации литературных источников). Результаты исследования: содержательными компонентами оздоровительной технологии стали: цель, задания, принципы, 5 модулей (проэктивный, скрининговый, информационный, базовый, контрольный), 4 этапа технологии (втягивающий, коррекционный, поддерживающий, заключительный), методы и средства, условия ее практической реализации, контроль, а также критерии эффективности. В процессе реализации оздоровительной технологии применялись такие виды педагогического контроля: предварительный (в начале учебного года), оперативный (во время и после занятий), текущий (после окончания реализации тематических блоков и в конце семестра), заключительный (в конце учебного года), самоконтроль (на протяжении года). Вывод: эффективность реализации оздоровительной технологии была доказана улучшением уровня физического развития, физической подготовки и уровня состояния биогеометрического профиля осанки.
The article presents the content and structure of recreational technology of physical education of students with functional disorders of the musculoskeletal system. Increasing the incidence of the younger generation and worsening the health of student youth determines the priority of studying the state of physical education of students and finding the most effective ways to optimize it. The development of wellness technology was considered by us through the prism of designing the pedagogical process. The aim of the study: to substantiate and develop wellness technology of physical education of students with functional disorders of the musculoskeletal system. The purpose of the study is to disclose preventive-corrective measures for functional disorders of the musculoskeletal system of student youth. Research results: purpose of the technology: to substantiate and introduce wellness measures aimed at the prevention and correction of functional disorders of the musculoskeletal system of students in the process of physical education, taking into account the level of their biogeometric profile to improve their health. Technology objectives: health promotion and preservation; fostering a culture of health and healthy lifestyles for student youth; increasing the level of physical condition of students; improving the efficiency of the process of physical education of students with functional disorders of the musculoskeletal system; improving the body structure and forming the correct posture; nurturing sustained interest, desire and motivation to exercise; formation of independence of performance of physical exercises aimed at improvement of posture; improving the level of theoretical knowledge, practical skills and students' skills in order to correct functional disorders of the musculoskeletal system. The substantive components of the wellness technology were: purpose, objectives, principles, 5 modules (projective, screening, informational, basic, control), 4 stages of technology (retractable, corrective, supportive, final), methods, means and conditions for its practical implementation, control, as well as performance criteria. The following types of pedagogical control were applied during the introduction of the wellness technology: previous (at the beginning of the academic year), operational (during and after classes), current (at the end of the introduction of thematic blocks and at the end of the semester), final (at the end of the academic year), self-control (during year).