Рішення проблеми зростання напруженості та складності змагальної боротьби все більше вимагає розробки ефективних методик підготовки спортсменів, починаючи від етапів початкової підготовки. Проблема критеріїв відбору обдарованих спортсменів для переходу з етапу на етап не тільки не втрачає своєї актуальності, але й постійно вимагає адекватних рішень з урахуванням сучасного стану розвитку конкретної дисципліни, чому й присвячена дана стаття. Виявлено проблему залучення цілком здорових, фізично підготовлених дітей до груп початкової та попередньої базової підготовки, які додатково повинні відповідати додатковим критеріям, а саме: естетичного зовнішнього вигляду, краси рухів, музичного слуху тощо. Визначено основні критерії оцінювання фізичних якостей та здібностей для відбору до груп попередньої базової підготовки в окремих гімнастичних дисциплінах. Встановлено, що під час відбору тренери розглядають приблизно однакові критерії, але у кожній з дисциплін існує 2 умовні групи специфічних тестів: загально прийнятні тести, універсальні для всіх дисциплін та вправи, що відображають специфіку кожної конкретної дисципліни.
Решение проблемы роста напряженности и сложности соревновательной борьбы все больше требует разработки эффективных методик подготовки спортсменов, начиная от этапов начальной подготовки. Проблема критериев отбора одаренных спортсменов для перехода с этапа на этап не только не теряет своей актуальности, но и постоянно требует адекватных решений с учетом современного состояния развития конкретной дисциплины, чему и посвящена данная статья. Выявлены проблемы привлечения вполне здоровых, физически подготовленных детей в группы начальной и предварительной базовой подготовки, которые должны соответствовать дополнительным критериям, а именно: эстетического внешнего вида, красоты движений, музыкального слуха и т.п. Определены основные критерии оценивания физических качеств и способностей для отбора в группы предварительной базовой подготовки в отдельных гимнастических дисциплинах. Установлено, что во время отбора тренеры рассматривают примерно одинаковые критерии, но в каждой из дисциплин существует 2 условные группы специфических тестов: обще приемлемые тесты, универсальные для всех дисциплин и упражнения, отражающие специфику каждой конкретной дисциплины.
Significant growth of tension and complexity of competitive fight every year more and more sharply raises a problem of improvement of preparation of a reserve in all without exception sports disciplines, despite their "youth". Its solution requires the development of effective methods of training athletes, from the stages of initial training and ending with the stage of maximum realization of individual capabilities, and in the future – the preservation of the highest sports skills. Thus, the problem of criteria of selection of gifted athletes for transition from a stage on a stage of long-term preparation not only does not lose the relevance, but also constantly demands adequate decisions taking into account a modern condition of development of a concrete discipline. The results of the work revealed the problems of attracting quite healthy, physically prepared children during the selection in the group of initial and preliminary basic training, which must meet additional criteria, namely: aesthetic appearance, beauty of movements, ear for music and the like. The basic criteria of an assessment of physical readiness, physical qualities and abilities for selection of young athletes in groups of preliminary basic preparation in difficult-coordination sports on the example of separate gymnastic disciplines are defined. It is established that during the selection of coaches consider approximately the same criteria, such as health, physical fitness, the level of development of physical qualities and the like. but in each of the disciplines there is a block of specific tests, which are based on the use of 2 conditional groups of tests: generally acceptable test exercises, universal for all gymnastic disciplines and exercises that reflect the specifics of each particular discipline. It is recommended to base the selection not only on the identification of gifted children in sports or rhythmic gymnastics, but also the selection of candidates to recommend them to other related sports.