У статті розкриваються основні питання організації, змісту і методики проведення занять з прикладної фізичної культури з використанням кросфіту у процесі фізичного виховання студентів у вузі. Зроблено спробу розповісти про сучасний стандарт вищої професійної освіти, представити кросфіт як одне з ефективних засобів комплексного формування необхідних прикладних навиків у процесі всебічної фізичної підготовки студентів в циклі загальних гуманітарних і соціально-економічних дисциплін. Удосконалення прикладної фізичної культури, зокрема, спеціальних рухових умінь і навичок передбачає освоєння системи практичних і спеціальних знань, що необхідні для соціальних процесів функціонування фізичної культури, вміння їх творчо використовувати в професійному розвитку й особистісному самовдосконаленні, організації здорового cпособу життя. Впровадження вправ кросфіту модернізує систему фізичного виховання студентів, підвищить рівень загальної фізичної підготовленості студентів, підготовить молодь до трудової діяльності та службі у Збройних Силах України.
Стаття містить концепцію для вищих навчальних закладів з прикладної фізичної культури, зокрема, кросфіту, яка цілеспрямовано формується і удосконалюється в ході занять, вирішуючи проблеми професійного виховання студентської молоді.
В статье раскрываются основные вопросы организации, содержания и методики проведения занятий по прикладной физической культуре с использованием кроссфита в процессе физического воспитания студентов в вузе. Сделана попытка рассказать о современном стандарте высшего профессионального образования представить кросфит как одно из эффективных средств комплексного формирования необходимых прикладных навыков в процессе всесторонней физической подготовки студентов в цикле общих гуманитарных и социально-экономических дисциплин.
Совершенствование прикладной физической культуры, в частности, специальных двигательных умений и навыков предполагает освоение системы практических и специальных знаний, необходимых для социальных процессов функционирования физической культуры, умение их творчески использовать в профессиональном развитии личностных самосовершенствовании, организации здравого смысла жизни. Внедрение упражнений кросфиту модернизирует систему физического воспитания студентов, повысит уровень общей физической подготовленности студентов, подготовит молодежь к трудовой деятельности и службе в Вооруженных Силах Украины. Статья содержит концепцию для высших учебных заведений по прикладной физической культуры, в частности, кросфиту, которая целенаправленно формируются и совершенствуются в ходе занятий, решая проблемы профессионального воспитания студенческой молодежи.
The article reveals the main issues of the organization, content and methodology of conducting classes in applied physical culture using crossfit in the process of physical education of students at a university. An attempt is made to talk about the modern standard of higher professional education to present CrossFit as one of the effective means of integrated formation of the necessary applied skills in the process of comprehensive physical training of students in the cycle of general humanitarian and socio-economic disciplines. CrossFit is a system of functional high-intensity training based on elements of such disciplines as weightlifting, gymnastics, aerobics, weight-lifting, strongmen's exercises and other sports.
The improvement of applied physical culture, in particular, special motor skills, involves the development of a system of practical and special knowledge necessary for the social processes of the functioning of physical culture, the ability to use them creatively in the professional development of personal self-improvement, the organization of common sense of life. The introduction of crossfit exercises will modernize the system of physical education of students, increase the level of general physical fitness of students, and prepare young people for work and service in the Armed Forces of Ukraine. The article contains the concept for higher education institutions in applied physical culture, in particular, crossfit, which is purposefully formed and improved during classes, solving the problems of professional education of students.
With the introduction of crossfit training in the use of different types and forms of physical exercises it will be possible to increase the number of engaged in physical culture and sports, to increase the level of physical fitness of students, to modernize the system of physical education and development of mass and student sports, to create a modern material and technical base, and most importantly - graduates will be successful in the future professional life. Our program of realization of individual features of students in applied sections of physical education in the form of crossfit, we deserve to be introduced into the educational process of universities of Ukraine.