У статті розглянуті особливості організації занять з боксу в системі фізичного виховання студентів в умовах
факультативу. Мета роботи - розкрити особливості використання засобів боксу в освітньому процесі зі студентами як
альтернативу стандартним навчальним заняттям та перевірено їх ефективність на рівень фізичної підготовленості
студентів. Виявлена зацікавленість студентів до реалізації своїх потреб у сфері фізичного виховання на заняттях за
власним вибором, зокрема, боксом. Розкрито зміст цих занять. Запропоновані критерії для оцінювання успішності
студентів, що займаються боксом. Виявлено вплив факультативних занять з боксу на рівень фізичної підготовленості
студентів. Доведено, що така форма фізкультурно-оздоровчої діяльності студентів, як факультативні заняття з
боксу є ефективними, сприяють усвідомленню значущості фізичного виховання, дисциплінують студентів, сприяє
інтенсивному розвитку фізичних якостей, надає оздоровчий і загартовуючий ефект, в цілому формуючи здоровий спосіб
життя.
The article deals with the
features of the organization of classes in boxing in the system of physical education of students in the optional. The purpose of the
work is to reveal the features of the use of boxing facilities in the educational process with students as an alternative to standard
training sessions and to verify their effectiveness at the level of students' physical fitness. The students' interest in realization of their
needs in the field of physical education on classes of their own choice, in particular, by boxing, is revealed. The content of these
classes is revealed. Suggested criteria for assessing the success of boxing students. The influence of optional classes from boxing
on the level of physical preparedness of students was revealed. The application of the experimental methodology led to a
statistically significant improvement (p≤0,01-0,05) of the improvement of most of the functional characteristics of the basic systems
of the body of the students of the experimental group. In the experimental group there was a decrease in the heart rate (heart rate) at
5.85 dD / min, while in the control group, such changes were insignificant - 2.85 beats / min. This confirms the assumption that the
cardiovascular system of students in need of training, and the motor regime of young men is characterized by hypokinesia.
Improvement in heart rate, BMD, blood pressure and muscle strengths reflect the positive dynamics of the students' functional
readiness parameters. The students of the experimental group increased the LIB to 321.1 ml. The change in the functional index of
LAI in the tested experimental group was statistically significant at the significance level of 0.05. The results of the pedagogical
experiment testify to the expediency of organizing optional classes in higher education institutions and in applying the most popular
types of physical culture activities in students, in particular, boxing