В статті наведено результати кореляційного аналізу показників фізичної підготовленості та варіаційної
пульсометрії (в різних станах: до, під час та після функціонального тестування) студентів 17-19 років, установлені
достовірні взаємозв’язки різної сили між відповідними параметрами. Показана ступінь впливу механізмів регуляції
серцевого ритму на результати фізичної підготовленості за такими параметрами, як: біг 30 м; біг 30 м (з розбігу); біг
60 м; біг 1000 м; човниковий біг (4 × 9 м); стрибок у довжину з місця; стрибок у довжину з розбігу; стрибок вгору з місця;
потрійний стрибок з місця; піднімання ніг за 30 с з положення лежачи на спині; метання набивного м’яча з положення
сидячи (вага м’яча – 1 кг); згинання та розгинання рук в упорі лежачи; нахил тулуба вперед з положення сидячи ноги
нарізно. На основі проведеного кореляційного аналізу були отримані нові данні, які відображують функціональні можливості організму студентів.
The article presents the
results of the correlation analysis of the indicators of physical fitness and cardiography (in different states: before, during and after
functional testing) of students aged 17-19 years, and established reliable relationships of various strengths between the
corresponding parameters. The degree of influence of the mechanisms of heart rhythm regulation on the results of physical fitness in
the following parameters is shown: running 30 m; running 30 m (with a run); running 60 m; running 1000 m; run shuttle run (4 × 9 m);
long jump from the spot; run jump; high jump from the spot; triple jump from the spot; raising the legs for 30 s from a supine position;
throwing the ball from the sitting position (ball weight - 1 kg); flexion and extension of the arms in a prone position; lean torso forward
from a sitting position apart. Based on the correlation analysis, new data were obtained reflecting the functional reserves of the
students' body. The most complex interaction of motor tests was observed with the parameters of cardiography in the state of
relative muscle rest. Somewhat less correlation occurred between pedagogical tests and cardiography data in the early recovery
period after functional testing. Only in 12 cases, there was a weak and average correlation between the indices of control exercises
on physical fitness and cardiography during functional testing.