Здійснено аналіз чинних нормативних документів, які регламентують специфіку професійного навчання майбутніх правоохоронців, встановлено вимоги до їх професійної підготовленості. На підставі здійснених досліджень констатовано низький, а подекуди недостатній рівень фізичної підготовленості поліцейських. Обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність новітньої методики навчання, спрямованої на підвищення рівня фізичної підготовленості майбутніх правоохоронців. Сутність новацій полягає у розвитку професійно важливих фізичних якостей шляхом застосування доступних та загальновідомих вправ, серед яких чільне місце належить вправам із гирями. У дослідженні взяли участь слухачі курсу первинної професійної підготовки поліцейських (n=61) центру первинної професійної підготовки «Академія поліції» Національної академії внутрішніх справ. Математичне опрацювання результатів педагогічного експерименту свідчить про достовірне покращення виокремлених показників фізичної підготовленості осіб експериментальної групи (р<0,05). Показник «Загальна фізична підготовленість» у осіб ЕГ на формувальному етапі педагогічного експерименту зріс на 12,2%; «Статична витривалість м’язів тулуба» – на 10,3%.
Перспективами подальших досліджень є обґрунтування методики вдосконалення професійно важливих фізичних якостей працівників патрульної поліції та експериментальна її перевірка на етапі професійного зростання.
Осуществлен анализ действующих нормативных документов, регламентирующих специфику профессионального обучения будущих правоохранителей, установлены требования к их профессиональной подготовленности. На основании проведенных исследований констатировано низкий, а иногда недостаточный уровень физической подготовленности полицейских. Обосновано и экспериментально проверена эффективность новой методики обучения, направленной на повышение уровня физической подготовленности будущих правоохранителей. Сущность новаций заключается в развитии профессионально важных физических качеств путем применения доступных и общеизвестных упражнений, среди которых видное место принадлежит упражнениям с гирями.
В исследовании приняли участие слушатели курса первичной профессиональной подготовки полицейских (n=61) центра первичной профессиональной подготовки «Академия полиции» Национальной академии внутренних дел. Математическое обработки результатов педагогического эксперимента свидетельствует о достоверном улучшении выделенных показателей физической подготовленности лиц экспериментальной группы (р<0,05). Показатель «Общая физическая подготовленность» у лиц ЭГ на формовочном этапе педагогического эксперимента вырос на 12,2%; «Статическая выносливость мышц туловища» – на 10,3%.
Перспективами дальнейших исследований является обоснование методики совершенствования профессионально важных физических качеств работников патрульной полиции и экспериментальная ее проверка на этапе профессионального роста.
The analysis of the current normative documents regulating the specifics of the training of future law enforcement officers has been made, and the requirements for their professional preparedness have been established. Based on the study of the situations of professional activity of the units of the patrol police and the results of the final inspections of the official readiness of the patrol police inspectors, a low level, and sometimes insufficient level of physical preparedness of the police, has been noted. The efficiency of the latest training method for future law enforcement officers, aimed at increasing the level of physical preparedness of patrol police officers, was substantiated and experimentally tested. The essence of innovation is the development of professionally important physical qualities of patrol police inspectors through the use of accessible and well-known exercises, among which the foremost place belongs to exercises with weights. The purpose of the study is to provide a theoretical substantiation and experimental verification of the effectiveness of the latest training method for future patrol police officers aimed at increasing the level of physical fitness.
The study was attended by undergraduates of the National Police Academy Academy of Police (n=61) primary training course for police officers. Mathematical analysis of the results of the pedagogical experiment shows a significant improvement of the isolated indicators of physical fitness of the experimental group (p <0.05). Indicator «General Physical Fitness» at the people of the EG at the formative stage of the pedagogical experiment increased by 12.2%; «Static endurance of the muscles of the body» – by 10.3%. It is stated that the decrease in the number of people of the EG on the indicator «Overall physical preparedness» with low and satisfactory levels by 9.6% and 22.6%, respectively. The increase of the students with sufficient by 19.4%, high – by 12.9% was revealed. According to the indicator «Static endurance of muscles of the body», a decrease in the number of EG students with low and satisfactory levels of preparedness by 9.7% and 4% was established. With sufficient and high levels, the number of listeners increased by 4% and 9.7%, respectively.
Prospects for further research are the substantiation of the methodology for improving the professional qualities of the personnel of the patrol police and its experimental verification at the stage of professional growth.