У статті порушено проблему впливу інформації на здоров’я молоді. Охарактеризовано і розкрито зміст понять «медіаграмотність» і «культура здоров’я» та обґрунтовано їхній взаємозв’язок. Визначено важливість медіаосвіти як засобу формування культури роботи з інформацією, а також психологічної стійкості, яка, своєю чергою, виражає здоров’я людей. Показано, як в університетському середовищі при навчанні іноземної мови та журналістики сформувати ці компетентності – культури роботи з інформацією, медіаетики та гурманного ставлення до інформації як ключових на шляху до професійного зростання. Перелічено навички, якими володіє медіаграмотна і здорова у соціально-психологічному плані людина.
The Internet stimulates revolutionary changes for obtaining knowledge in secondary and higher schools, serves as a means of mass knowledge and informal public education through media communications. Nowadays there is a lot of information and it is available for everybody . Unfortunately, we do not have a sufficient level of media literacy those skills and abilities that allow you to analyze, critically evaluate, filter what you have already read. Because of this, information can have a detrimental effect on our health, especially for students who often look for the special information on the Web for practical tasks or research, and at the same time finds information that is shocking, frightening, or has hidden manipulative content. But today without the Internet we cannot imagine our life. How to combine the benefits and prevent harm? Actually, this determines the relevance of our research. The article raises problem of the information influence on the young people health. The meaning of the concepts of «media literacy» and «culture of health» is characterized and their interconnection is examined. The importance of media education as an ability of forming a culture of work with information is determined. Learning foreign language and journalism in the university to form competencies such as the culture of working with information, mediaetics and attitude towards information as key to the professional growth is shown.