В статье подчеркивается важность обеспечения качественной подготовки будущего педагога к самостоятельному и творческому выполнению основных профессионально-педагогических функций учителя-воспитателя в реальном учебно-воспитательном процессе. Раскрываются особенности принятия педагогических решений, в частности, анализ педагогической ситуации и преобразование ее в задачу. Анализируется значение прогнозирования и прогностических умений для принятия педагогических решений. Предлагается к использованию спецкурс, в результате изучения которого будущие учителя смогут применять знания по теории принятия решений, владеть необходимой терминологией, прогностическими умениями для решения проблемных ситуаций, с которыми студенты будут встречаться во время прохождения производственной педагогической практики в общеобразовательных школах.
The author of the article emphasizes the importance of the providing the future teacher with qualitative training teacher for self-dependent and creative realization of the principal professional pedagogic functions of the teacher – educator in the real teaching and educational process. Peculiarities of taking pedagogic al decisions are exposed in this article, the analysis of the pedagogic situation and it’s transformation into the task in particular. The author analyses the importance of the forecasting activity and the prognostic skills for taking pedagogic al decisions. Special course of training is suggested in the article. After studying future teachers will be able to put the knowledge of the theory of taking decisions into practice, to master the necessary terminology, prognostic skills, to solve problematic situations which students will face while heaving practical training at schools providing general education.