Статья посвящена рассмотрению теоретических основ формирования профессиональной идентичности и эмоционального интеллекта у специалистов психолого-педагогической сферы. В рамках изучения структуры феномена профессиональной идентичности предложено исследовать такой ее элемент как эмоциональный интеллект (EQ). Показана необходимость разработки тренингов и учебных программ для работников психолого-педагогической сферы с учетом значимости эмоционального интеллекта как важного структурного элемента адекватного и эффективного формирования профессиональной идентичности. Очерчены рекомендуемые направления дальнейших исследований взаимосвязи феноменов.
Article is dedicated to the theoretical principles of the formation of professional identity and emotional intelligence specialists psychological and educational realm. Within the study of the structure of the phenomenon of professional identity prompted her to explore this element as emotional intelligence (EQ).
The necessity of the development of training and educational programs for the psychological and educational spheres considering the importance of emotional intelligence as an important structural element of an adequate and effective formation of professional identity. Outlines the recommended directions for further research relationship phenomena.