В данной статье авторы анализируют особенности адаптационного периода связанного с вступлением в новые условия среднего общеобразовательного процесса. Указывают на причины, факторы, которые способствуют дезадаптационным процессам, при этом формируется угроза психологического здоровья молодых людей. В публикации раскрываются важные мотивационные компоненты адаптации подростков к условиям учения, описываются теоретико-методологические подходи адаптационного процесса, и наводятся результаты анкетного опросника родителей относительно мотивационного выбора будущей профессии. Результаты исследований разрешили авторам сформулировать выводи и рекомендации родителям, педагогам и практическим психологам в системе образования.
The given article deals with peculiarities of adaptive period connected with entrance to educational establishment. It points out to reasons and factors which result into disadaptive processes and forming the threat of infringement of mental health of young people. This publication lays the stress on the most important motivational component of adults’ adaptation in terms of school training, it describes theoretical and methodological approach of adaptive process and results of questionnaire of parents concerning on motivational choice of profession. Results of research have allowed authors to form conclusions and suggestions for parents, teachers and practical psychologists in educational system.