У статті розглянуто специфіку роботи вчителя сільської профільної школи по формуванню екологічної вихованості старшокласників. На підставі існуючих нормативних документів визначено мету та принципи профільного навчання, встановлено специфічні чинники, які має враховувати вчитель при організації профільного виховання, виділено дефініції означеної проблеми. Доведено, що зміст профільних предметів реалізується через варіативну складову, провідною формою якої є курси за вибором, а їх основними функціональними типами – предметно-орієнтовані, міжпредметні та курси прикладного характеру. Встановлено рівні опанування змісту предметів екологічного спрямування (рівень стандарту, академічний рівень і рівень професійної підготовки); охарактеризовано сукупність предметів, які забезпечують екологічний напрям (базові загальноосвітні; профільні; курси за вибором). У роботі також запропоновано специфічні форми організації навчального процесу в умовах профільного навчання.
The article deals with the peculiarities of work of the rural profile school teacher on formation of ecological education of high school students. In terms of current approaches it is regarded as one of the strategic directions of the modern education system. Based on existing regulations the author defines the goal (to provide opportunities for equal access of students to obtain comprehensive profile of primary and pre-professional training, continuing education throughout life, educating personality, capable of self-fulfillment, professional development and mobility in the conditions of reformation of modern society) and principles of the profile training (furcations; variability and alternative, succession and continuity, flexibility, diagnostic and predictive realization); specific factors (the geographical location of the place; the role of state and public organizations, parents; forms of profile education; prospects for obtaining further education; material equipment of educational process; professionalism of a teacher) are ascertained which should be taken into account by a teacher while organising the profile education; definitions of the given problem are emphasized (specialized classes; specialized education; elective courses; basic general subjects; profile general subjects etc.) It is proved that the content of the profile subjects realises through the variable component, which leading form are elective courses, and their main functional types are subject oriented, interdisciplinary courses and applied courses. The levels of learning of the content of ecological subjects are established (level of standard, academic level and level of professional training); a set of subjects that provide environmental direction are described (basic general, specialized, elective courses). The paper also proposes specific forms of organization of the educational process in terms of the profile education (Frontal, group, individual forms of employment, educational tour, interviews, individual and group consultation, homework). It is concluded that the economic and social environment of the village is often insufficient condition for forming the environmentally conscious, competent and cultural identity (economic indicators of the village, the ecological situation, ecological culture of farmers, the potential of rural schools on environmental education and training). The main impacts on ecological education of senior pupils are underlined: the personal qualities of the teacher; competent conduction of extracurricular activities; application of perspective innovative pedagogical technologies and scientific ecological research; support of student`s initiatives.
В статье рассмотрено специфику работы учителя сельской профильной школы по формированию экологической воспитанности старшеклассников.
141
На основании существующих нормативных документов определено цель и принципы профильного обучения, определены факторы, которые должны учитыватся учителем при организации профильного обучения, выделены дефиниции определенной проблемы. Доказано, что содержание профильных предметов реализуется через вариативную составную, ключевой формой которой являются курсы за выбором, а их основными функциональными типами – предметноориентированные, межпредметные и курсы прикладного характера. Установлено уровни усвоения содержания предметов экологического направления (уровень стандарта, академический уровень и уровень профессиональной подготовки), охарактеризовано совокупность предметов, обеспечивающих экологическое направление (базовые общеобразовательные; профильные; курсы за выбором). В работе также предложено специфические формы организации учебного процесса в условиях профильного обучения.