У статті обґрунтовується положення про те, що іншомовна лінгвістична компетенція студентів-економістів – це складне утворення, яке включає в собі знання студентами лексики, граматики, фонетики, семантики іноземної мови, а також уміння спілкуватись даною мовою на професійні теми з урахуванням соціокультурних особливостей країни. Стаття містить інформацію про розвиток іншомовної компетенції студенів-економістів з урахуванням студентоцентрованого підходу, який набуває популярності в системі вищої освіти України. Авторами проведено детальний аналіз поняття лінгвістичної компетенції та сформульовано основні методи та принципи її розвитку на заняттях з іноземної мови. У статті наведено принципи, форми та методи роботи, а також описана типологія вправ, спрямованих на розвиток компетенції (з власного досвіду авторів).
Foreign language linguistic competence of economical students is a complex formation which consists of their knowledge of vocabulary, grammar, phonetics, semantics and the abilities of communicating in this language on professional issues, according to some social-cultural peculiarities. The article contains information on the development of foreign language competence of economical students within the student-centered approach, which is becoming extremely popular in the Ukrainian High School system. The authors have analyzed the scientific opinion on the professional linguistic competence development to conclude that the competence should be formed during the training in High school. The authors have analyzed the “linguistic competence” notion and described its structure. As the development of the linguistic competence is viewed within the student-centered learning context, the article reveals the notion of the student-centered learning, describing the notion as a whole and stressing upon its most important components. The article contains definition of the main methods and principles of the competence development on Foreign Language classes, according to the last tendencies in the High school education. The article contains basic principles and methods of class activities, describes main drills which may be used on classes, due to the personal experience of the authors. The authors have offered the following methods of the linguistic competence development: interactive methods, project method, method of the professional role-play and the three kinds of the activity training applied on the Foreign language classes which are the most effective: individual training, group training and the collective training, with the group training prevailing. The authors represent their own experience in the article, expressed in practical recommendations on developing the English linguistic competence on the foreign language classes in the future economists.
Иноязычная лингвистическая компетенция студентов-экономистов является сложным образованием, которое включает знание студентами лексики, грамматики, фонетики, семантики иностранного языка, а также умение общаться на данном языке на профессиональные темы с учетом социокультурных особенностей страны. Статья содержит информацию про развитие иноязычной компетенции студентов-экономистов с учетом студентцентричного подхода, который становится популярным в системе высшего образования Украины. Авторами проведен анализ понятия лингвистической компетенции, сформулированы основные методы и принципы ее развития на занятиях иностранного языка. В статье приведены принципы, формы и методы работы, а также описана типология упражнений, направленных на развитие компетенции (по собственному опыту авторов).