У статті розглядається проблема організації самостійної роботи майбутніх учителів музичного мистецтва. Конкретизується зміст поняття “методична підготовка”. Підкреслюється важливість налагодження тісного зв’язку предмету “Теорія і методика музичного виховання” з фаховими музичними дисциплінами та педагогічною практикою. Аналізуються основні напрямки самостійної роботи студентів при вивченні дисципліни “Теорія і методика музичного виховання”. Визначається комплекс педагогічних умов для ефективної організації самостійної роботи студентів у системі вищої музично-педагогічної освіти.
The article deals with the problem of organizationtheindependent work of the future music teachers. The meaning of "methodical preparation" is specified. It is defined as an educationalprocess, that provides acquirementby studentsof basic methods and techniques of organization musical and educational work with pupils. "Theory and methodology of musical education" is a kind of core of such training, since it integrates knowledge, abilities and skills, that were obtained during the study many subjects in the curriculum.The article emphasizes the importance of establishing close links between the subject "Theory and methodology of musical education", professional musical disciplines and pedagogicalpractice. The author analyzes the main ways of independent work of students during the study of the subject "Theory and methodology of musical education", gives various examples of independent theoretical and practical objectives. The set of pedagogical conditions for effective organization of independent work of students in higher musical and pedagogical education is defined in the paper: - development of qualitative methodological support of independent work, that provides a clear definition of types of independent learning objectives and availability of methodical recommendations for their implementation; - variety and variability of independent objectives, their connection with the knowledge, abilities and skills, that were obtained duringthe study different subjects in the curriculum; - providing of creation and investigation of independent objectives; - systematic implementation of differentindependent objectives by students; - advance acquaintance of students with implementation deadlines of specific independent objectives and standards of their evaluation; - consideration of the individual characteristics, level of musical, theoretical and methodical preparationof students during organization their independent work; - providing systematic monitoring by teacher the quality of implementationindependent theoretical and practical objectives. Organization of independent work of students on the bases of these pedagogical conditions allows to develop in the future specialists the interest for music teacher profession and promotes of the need of pedagogical self-education and self-improvement
В статье рассматривается проблема организации самостоятельной работы будущих учителей музыкального искусства. Конкретизируется содержание понятия "методическая подготовка". Подчеркивается важность налаживания тесной связи предмета "Теория и методика музыкального воспитания" со специальными музыкальными дисциплинами и педагогической практикой. Анализируются основные направления самостоятельной работы студентов при изучении дисциплины "Теория и методика музыкального воспитания". Определяется комплекс педагогических условий для эффективной организации самостоятельной работы студентов в системе высшего музыкально-педагогического образования.