В статті розкриті особливості мистецької рефлексії майбутнього вчителя музики та розроблена концептуальна модель мистецької рефлексії. Мистецька рефлексія вчителя музики розглядається як процес, що відображає Я-концепцію вчителя музики та відбувається під час музичного сприймання, музичного виконання та музичної творчості, який безпосередньо впливає на формування мистецько-педагогічної самосвідомості і за рахунок зворотного зв’язку на Я-концепцію майбутнього вчителя музики.
In the article, specific features of artistic reflection of the future teacher of music are considered and conceptual model of artistic reflection is developed. Artistic reflection of the future music teacher is a realization of personal mental states and processes in the broad system context, which include assessment of situations and actions in musical performance and musical teaching, as well as finding techniques and operations of problem solving. Artistic reflection as a personal feature is implemented in various activities; also, it can be formed and developed under the influence of certain social and cultural circumstances, needs and interests of the individual. Development of conceptual model of artistic reflection of the future teacher of music requires, on the one hand, considering the nature and characteristics of self-conscience and self-concept of the future teacher of music as personal entities that are being developed and changed in the process of reflection. On the other hand - characteristics of displaying of artistic reflection in three main types of musical activities - musical perception, musical performance and musical creativity. Artistic reflection of music teacher is seen as a process that reflects the self-concept of music teacher and take place during the musical perception, musical performance and musical creativity, which directly influences the artistic and pedagogical self-conscience and through the feedback on the self-concept of future teacher of music.
В статье раскрыты особенности художественной рефлексии будущего учителя музыки и разработана концептуальная модель художественной рефлексии. Художественная рефлексия учителя музыки рассматривается как процесс, отражающий Я-концепцию учителя музыки и происходящий во время музыкального восприятия, музыкального исполнения и музыкального творчества, который непосредственно влияет на формирование художественнопедагогического самосознания и за счет обратной связи на Я-концепцию будущего учителя музыки.