У статті розглядаються деякі аспекти підвищення ефективності професійно-педагогічної підготовки майбутніх вчителів. Проаналізовано, що освітнє середовище як складне системне утворення ґрунтується на суб’єкт-суб’єктних взаємовідносинах та орієнтує педагогічний процес на творчий розвиток кожної особистості як учасника цього процесу. Доведено, що ефективність суб’єкт-суб’єктного управління як гуманістично орієнтованої технології навчання та виховання студентів залежить від дотримання багатьох компонентів.
The article focuses on some aspects of improving the efficiency of vocational and educational training of future teachers. Benefits of educational environment components: the subject-subject interaction, subject-subject communication and subject-subject management were analyzed. Highlight that the educational environment as a complex system formation based on subject-subject relationships and as a result educational process focused on the development of each individual as a participant in this process. Determined that the subject-subject management - a mutual influence of subjects (teacher and students) in the educational process that carried out on the basis of subject-subject interaction for spiritual and intellectual enrichment of stakeholders that is why we believe that the said activity is effective humanistic-oriented technology of training and education of students, only if the creation of educational environment based on subject-subject interaction. Highlight that there is a two-way process in the educational environment: the impact of the conditions of education on the student and the impact of the student on the conditions of education in which the educational process is implemented. It is proved that the organization of educational process on the basis of subjectsubject management, subject-subject interaction and subject-subject communication, which is the basis of the educational environment, providing: First: the creative development of the individual teacher and student, awareness of the importance of creative, humanistic needs, motivations, goals as leaders in their self-development and life manifested through self-knowledge and adequate self-esteem, self-organization, self-realization and self improvement of creative personality; Second: the development of creative personality traits: dedication, initiative, perseverance, independence, resourcefulness, originality, organization, hard work etc; Thirdly: desire to systematically gain new knowledge, acquire skills, use them creatively contribute to the continuous growth of creative potential.
В статье рассматриваются некоторые аспекты повышения эффективности профессионально-педагогической подготовки будущих учителей. Проанализировано, что образовательная среда как сложное системное образование основывается на субъект-субъектных взаимоотношениях и ориентирует педагогическом процессе на творческое развитие каждой личности как участника этого процесса. Доказано, что эффективность субъект-субъектного управления как гуманистически ориентированной технологии обучения и воспитания студентов зависит от соблюдения многих компонентов.