У дисертації вперше сформульовано й науково обґрунтовано теоретичні та
методичні засади професійної підготовки майбутніх фітнес-тренерів у закладах
вищої освіти. Вперше розроблено систему професійної підготовки майбутніх фітнес-
тренерів у закладах вищої освіти, що є підсистемою загальної системи вищої
освіти фахівців сфери фізичної культури і спорту, формується упорядкованою
єдністю об’єктивно взаємопов’язаних і взаємообумовлених структурних
підсистем (блоків) й забезпечує формування професійної компетентності
майбутніх фітнес-тренерів.
Обґрунтовано концепцію професійної підготовки майбутніх фітнес-
тренерів у закладах вищої освіти, яка визначає її мету, термінологічний апарат,
методологічні підходи, закономірності та сукупність загальних і специфічних
принципів.
Визначено структуру професійної компетентності майбутніх фітнес-
тренерів, що формується у закладах вищої освіти, містить мотиваційний,
аксіологічний, гносеологічний, особистісний і праксеологічний компоненти,
утворюється системою загальних, базових і спеціальних компетентностей
(дидактично-рухової, проектувально-конструкторської, контрольно-
аналітичної, організаційно-регулятивної, мотиваційно-комунікативної та
маркетингово-комерційної).
Розроблено діагностичний інструментарій для оцінювання рівнів
сформованості професійної компетентності майбутніх фітнес-тренерів.
Доведено ефективність системи професійної підготовки майбутніх фітнес-
тренерів у закладах вищої освіти.
Ключові слова: професійна підготовка, професійна компетентність,
майбутні фітнес-тренери, заклади вищої освіти. В диссертации впервые сформулированы и научно обоснованы
теоретические и методические основы профессиональной подготовки будущих
фитнес-тренеров в учреждениях высшего образования.
Впервые разработана система профессиональной подготовки будущих
фитнес-тренеров в учреждениях высшего образования, которая является
подсистемой общей системы высшего образования специалистов сферы
физической культуры и спорта, образуется упорядоченным единством
объективно взаимосвязанных и взаимообусловленных структурных подсистем
(блоков) и обеспечивает формирование профессиональной компетентности
будущих фитнес-тренеров.
Обоснована концепция профессиональной подготовки будущих фитнес-
тренеров в учреждениях высшего образования, которая определяет ее цель, терминологический аппарат, методологические подходы, закономерности и
совокупность общих и специфических принципов.
Определена структура профессиональной компетентности будущих
фитнес-тренеров, которая формируется в учреждениях высшего образования,
содержит мотивационный, аксиологический, гносеологический, личностный и
праксеологический компоненты и образуется системой общих, базовых и
специальных компетентностей (дидактически-двигательной, проектно-
конструкторской, контрольно-аналитической организационно-регулятивной,
мотивационно-коммуникативной и маркетингово-коммерческой).
Разработан диагностический инструментарий для оценки уровней
сформированности профессиональной компетентности будущих фитнес-
тренеров.
Доказана эффективность системы профессиональной подготовки будущих
фитнес-тренеров в учреждениях высшего образования.
В диссертации впервые сформулированы и научно обоснованы
теоретические и методические основы профессиональной подготовки будущих
фитнес-тренеров в учреждениях высшего образования.
Впервые разработана система профессиональной подготовки будущих
фитнес-тренеров в учреждениях высшего образования, которая является
подсистемой общей системы высшего образования специалистов сферы
физической культуры и спорта, образуется упорядоченным единством
объективно взаимосвязанных и взаимообусловленных структурных подсистем
(блоков) и обеспечивает формирование профессиональной компетентности
будущих фитнес-тренеров.
Обоснована концепция профессиональной подготовки будущих фитнес-
тренеров в учреждениях высшего образования, которая определяет ее цель, терминологический аппарат, методологические подходы, закономерности и
совокупность общих и специфических принципов.
Определена структура профессиональной компетентности будущих
фитнес-тренеров, которая формируется в учреждениях высшего образования,
содержит мотивационный, аксиологический, гносеологический, личностный и
праксеологический компоненты и образуется системой общих, базовых и
специальных компетентностей (дидактически-двигательной, проектно-
конструкторской, контрольно-аналитической организационно-регулятивной,
мотивационно-коммуникативной и маркетингово-коммерческой).
Разработан диагностический инструментарий для оценки уровней
сформированности профессиональной компетентности будущих фитнес-
тренеров.
Доказана эффективность системы профессиональной подготовки будущих
фитнес-тренеров в учреждениях высшего образования.
In the dissertation for the first time the theoretical and methodical foundations
of the future fitness coaches’ preparation in higher education institutions are
formulated and scientifically substantiated: for the first time the system of professional
preparation of future fitness coaches in higher education institutions is developed. It is
substantiated, that this system is the subsystem of the general system of higher
education for specialists in the field of physical culture and sports, it forms by the
ordered unity of objectively interconnected and interdepended structural subsystems,
ensures the formation of professional competence of future fitness coaches, where the
system-generating factor is a set of social requests, employer requirements, regulatory
framework, foreign preparation experience and target block (aim, tasks of the
profession preparation, components and types of competence of future fitness coaches),
the system-regulating factor – a methodological block (a set of approaches and
principles), the system-completing – a set of content block (curriculum and stages of
professional training), organizational and technological block (methods, means, forms
of education process, pedagogical conditions, subjects of pedagogical activity) and a
diagnostic-result block; for the first time the concept of professional training of future
fitness coaches during education in higher institutions are substantiated, which defines
its goal, terminological apparatus, methodological approaches, patterns and complex
of general and specific principles; for the first time the structure of future fitness
coaches’ professional competence, which is formed in higher education institutions and includes motivational, axiological, epistemological, personal and praxeological
components, and is generated by the system of general, basic and special competence
(didactic-motor, planning-design, control-analytical, organizational-regulatory,
marketing-commercial, motivational-communicative); for the first time a diagnostic
tool for evaluation of the levels of professional competence formation of future fitness
coaches has been developed.
The motivational component of the professional competence of future fitness
coaches, which is formed in higher education institutions, is characterized by the
presence of professional orientation of the individual; axiological – determines the
measure of ability to self-determination, goal-setting and actualization of their own
potentials; epistemological – is characterized by a complex of social and humanitarian,
fundamental and professional knowledge and formed academic abilities; praxeological
– reflects the extent of the ability of future fitness coaches to carry out effective
professional activities and is a part of the required amount of specialist competencies;
personal – provides the development of professional-significant personal qualities of
future fitness trainers. Special skills of future fitness coaches include didactic-motor,
planning-design, control-analytical, organizational-regulatory, motivational-
communicative and marketing-commercial competences.
The regularities of external conditionality reflecting the existing external cause-
effect relationships in the socio-cultural, economic and political environment are
realized through the principles of market congruency; humanization; student
orientation; fundamentalism and scientific approach; intellectualization; academic
honesty. According to general-didactic and specific regularities, which determine the
content of the future fitness coaches’ preparation in higher education institutions, the
following principles are defined: systematic, interdisciplinarity; integration of basic
and special preparation; motor polyfunctionality; early professionalization; the unity
of tradition and innovation; differentiation and individualization; heuristic
interactivity; semantic and perceptual visibility; independence.
Clarified: the content characteristics of the definitions: "professional preparation
of future fitness coaches in higher education institutions", "professional competence of
future fitness coaches, which is formed in higher education institutions", "fitness
coach", "future fitness coach", "fitness service".
It has been determined that "professional preparation of future fitness coaches in
higher education institutions" is a pedagogical system designed to execute the
requirements of the customers of educational services (employers) and society, aimed
at obtaining a bachelor's degree (qualification "Fitness coach") and forming of
graduates’ professional competence, and which will allow successfully carry out
fitness services for various groups of the population after completing the educational
program. Improved content, forms and methods of professional preparation of future
fitness coaches in higher education institutions