Дисертація присвячена проблемі вдосконалення фізичного виховання
у закладах вищої освіти, одним із шляхів вирішення якої є конструювання
і впровадження методичної системи застосування оздоровчих технологій
у здоров’язбережувальний освітній простір з метою формування оздоровчої
компетентності студентів.
Аналіз літератури засвідчив, що оздоровчі технології з широким
арсеналом форм, засобів і методів можуть стати тим чинником, який сприятиме
покращенню соматичного здоров’я, фізичної та професійно-прикладної
підготовленості майбутніх фахівців. Констатувальний етап педагогічного
експерименту підтвердив низьку ефективність діючої методичної системи у закладах вищої освіти, виявлено низькі показники мотивації та фізичного
стану сучасних студентів. Визначено інформативно значущі для навчання
оздоровчих технологій компоненти професійно-прикладної, функціональної,
психофізіологічної підготовленості студентської молоді.
Науково обґрунтовано і розроблено концепцію та модель методичної
системи застосування оздоровчих технологій у процесі фізичного виховання,
впроваджено комп’ютерний програмно-прикладний комплекс.
Експериментальна перевірка ефективності запропонованої методичної системи
засвідчила її позитивний ефект порівняно з чинною методичною системою,
щодо покращення показників соматичного здоров’я, морфофункціонального
розвитку, фізичної підготовленості, професійно важливих психологічних
якостей та теоретико-методичних знань студентів.
Диссертация посвящена проблеме совершенствования физического
воспитания в учреждениях высшего образования, одним из путей решения
которой является конструирование и внедрение методической системы
применения оздоровительных технологий в здоровьесберегающее
образовательное пространство с целью формирования оздоровительной
компетентности студентов.
Анализ литературы показал, что оздоровительные технологии с широким
арсеналом форм, средств и методов могут стать тем фактором, который будет
способствовать улучшению соматического здоровья, физической и
профессионально-прикладной подготовленности будущих специалистов.
Констатирующий этап педагогического эксперимента подтвердил низкую
эффективность действующей методической системы в учреждениях высшего
образования, выявлены низкие показатели мотивации и физического состояния
современных студентов. Определены информативно значимые для обучения
оздоровительных технологий компоненты профессионально-прикладной,
функциональной, психофизиологической подготовленности студенческой
молодежи.
Научно обоснована и разработана концепция и модель методической
системы применения оздоровительных технологий в процессе физического
воспитания, внедрен компьютерный программно-прикладной комплекс.
Экспериментальная проверка эффективности предложенной методической
системы показала ее положительный эффект по сравнению с действующей
методической системой по улучшению показателей соматического здоровья, морфофункционального развития, физической подготовленности,
профессионально важных психологических качеств и теоретико-методических
знаний студентов.
The dissertation is devoted to the problem of improving physical education in
higher education institutions; one of the ways of solving is designing and
implementation of a methodical system of health-improving technologies to the
health-preserving educational space in order to form the students’ health-improving
competence.
The concept of the methodical system of health-improving technologies in the
process of students’ physical education is developed on the basis of the sequence and
continuity of their application, in which the general-didactic and special principles
are singled out and characterized. The pedagogical conditions of the methodical
system have been determined, experimentally checked and grouped into such groups,
as organizational-pedagogical, didactic and psychological-pedagogical. On the basis
of the correlation analysis the indicators are determined, which are characterized the
students’ physical state, respectively, the most informative motor tests are
established. The structure, content and components of the model of the methodical
system of applying health-improving technologies in the process of physical
education are determined.
The necessity of introducing into the process of students’ physical education of
the computer software and application complex was proved experimentally, which
allows to differentiate and individualize personality-oriented learning based on the
peculiarities of designing innovative implementation of forms, means and methods of
students’ physical education, to control, record and monitor the dynamics of physical
health, psycho-physiological qualities, physical preparedness of students. An
approach, in which the system of formation of students' theoretical knowledge is
aimed, first of all, at solving one of the main tasks of the process of physical
improvement – the upbringing of a conscious attitude towards one’s health and as the
highest social value, is proposed.
The practical value of scientific results consists in development, experimental
approbation and introduction of the educational and methodological support system
into the practice of higher education institutions. The developed training manuals,
methodical recommendations, computer software and application complex contribute
to improving the quality of work of specialists in higher education institutions. Under the methodical system of health-improving technologies the system of
introduction of forms, means and methods of the application of health-improving
technologies into the process of students’ physical education, the implementation of
mechanisms for its designing in the health-preserving educational space of the higher
education institution through innovative pedagogical technologies is considered.
The theoretically substantiated methodical system of applying health-
improving technologies in the process of students’ physical education has confirmed
its effectiveness in the conditions of pedagogical experiment.
The methodology of measuring the level of health-improving competence of
the researched students is adapted, which diagnostic tools are determined in
accordance with the purpose and hypothesis of the pedagogical experiment. The
system of criteria and indicators, which is constructed in relation to the theoretically
substantiated requirements, is correlated with the structure of the methodical system
of applying health-improving technologies in the process of students’ physical
education. The levels of health-improving competence of future specialists are
substantiated – high, sufficient, average and low. The results of the research of the
present state of the health-improving competence formation of the university students
according to the determined criteria are presented.
Statistical confirmation of significant differences in the levels of formation of
health-improving competence in the experimental and control groups is evidence of
the effectiveness of the proposed methodical system for the application of health-
improving technologies in the process of students’ physical education. In general, the
discrepancy between the levels of development of the methodological readiness of
the experimental and control samples of students is significant at the level of
significance p<0,05–0,001. The actual values of the student's criterion are
significantly higher than the critical ones by individual indicators, which confirm the
hypothesis we put forward.
The formative stage of the pedagogical experiment has proved that the
introduction of an experimental methodical system of applying health-improving
technologies into the process of students’ physical education provides the formation
of students’ health-improving competence and increase the effectiveness of physical
and health-improving activities of participants in the educational process at a higher
education institution.