DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25674
Title: Методична система застосування оздоровчих технологій у процесі фізичного виховання студентів
Other Titles: Methodical system of application of health-improving technologies in the process of students’ physical education
Authors: Кузнєцова, Олена Тимофіївна
Keywords: заклад вищої освіти
студенти
процес фізичного виховання
методична система
оздоровчі технології
учреждение высшего образования
студенты
процесс физического воспитания
методическая система
оздоровительные технологии
higher education institution
students
the process of physical education
methodical system
health-improving technologies
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Кузнєцова, Олена Тимофіївна. Методична система застосування оздоровчих технологій у процесі фізичного виховання студентів : автореф. дис. ... докт. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика навчання (фізична культура, основи здоров'я) / Кузнєцова Олена Тимофіївна ; [наук. консультант Грибан Григорій Петрович] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2018. - 43 с.
Abstract: Дисертація присвячена проблемі вдосконалення фізичного виховання у закладах вищої освіти, одним із шляхів вирішення якої є конструювання і впровадження методичної системи застосування оздоровчих технологій у здоров’язбережувальний освітній простір з метою формування оздоровчої компетентності студентів. Аналіз літератури засвідчив, що оздоровчі технології з широким арсеналом форм, засобів і методів можуть стати тим чинником, який сприятиме покращенню соматичного здоров’я, фізичної та професійно-прикладної підготовленості майбутніх фахівців. Констатувальний етап педагогічного експерименту підтвердив низьку ефективність діючої методичної системи у закладах вищої освіти, виявлено низькі показники мотивації та фізичного стану сучасних студентів. Визначено інформативно значущі для навчання оздоровчих технологій компоненти професійно-прикладної, функціональної, психофізіологічної підготовленості студентської молоді. Науково обґрунтовано і розроблено концепцію та модель методичної системи застосування оздоровчих технологій у процесі фізичного виховання, впроваджено комп’ютерний програмно-прикладний комплекс. Експериментальна перевірка ефективності запропонованої методичної системи засвідчила її позитивний ефект порівняно з чинною методичною системою, щодо покращення показників соматичного здоров’я, морфофункціонального розвитку, фізичної підготовленості, професійно важливих психологічних якостей та теоретико-методичних знань студентів.
Диссертация посвящена проблеме совершенствования физического воспитания в учреждениях высшего образования, одним из путей решения которой является конструирование и внедрение методической системы применения оздоровительных технологий в здоровьесберегающее образовательное пространство с целью формирования оздоровительной компетентности студентов. Анализ литературы показал, что оздоровительные технологии с широким арсеналом форм, средств и методов могут стать тем фактором, который будет способствовать улучшению соматического здоровья, физической и профессионально-прикладной подготовленности будущих специалистов. Констатирующий этап педагогического эксперимента подтвердил низкую эффективность действующей методической системы в учреждениях высшего образования, выявлены низкие показатели мотивации и физического состояния современных студентов. Определены информативно значимые для обучения оздоровительных технологий компоненты профессионально-прикладной, функциональной, психофизиологической подготовленности студенческой молодежи. Научно обоснована и разработана концепция и модель методической системы применения оздоровительных технологий в процессе физического воспитания, внедрен компьютерный программно-прикладной комплекс. Экспериментальная проверка эффективности предложенной методической системы показала ее положительный эффект по сравнению с действующей методической системой по улучшению показателей соматического здоровья, морфофункционального развития, физической подготовленности, профессионально важных психологических качеств и теоретико-методических знаний студентов.
The dissertation is devoted to the problem of improving physical education in higher education institutions; one of the ways of solving is designing and implementation of a methodical system of health-improving technologies to the health-preserving educational space in order to form the students’ health-improving competence. The concept of the methodical system of health-improving technologies in the process of students’ physical education is developed on the basis of the sequence and continuity of their application, in which the general-didactic and special principles are singled out and characterized. The pedagogical conditions of the methodical system have been determined, experimentally checked and grouped into such groups, as organizational-pedagogical, didactic and psychological-pedagogical. On the basis of the correlation analysis the indicators are determined, which are characterized the students’ physical state, respectively, the most informative motor tests are established. The structure, content and components of the model of the methodical system of applying health-improving technologies in the process of physical education are determined. The necessity of introducing into the process of students’ physical education of the computer software and application complex was proved experimentally, which allows to differentiate and individualize personality-oriented learning based on the peculiarities of designing innovative implementation of forms, means and methods of students’ physical education, to control, record and monitor the dynamics of physical health, psycho-physiological qualities, physical preparedness of students. An approach, in which the system of formation of students' theoretical knowledge is aimed, first of all, at solving one of the main tasks of the process of physical improvement – the upbringing of a conscious attitude towards one’s health and as the highest social value, is proposed. The practical value of scientific results consists in development, experimental approbation and introduction of the educational and methodological support system into the practice of higher education institutions. The developed training manuals, methodical recommendations, computer software and application complex contribute to improving the quality of work of specialists in higher education institutions. Under the methodical system of health-improving technologies the system of introduction of forms, means and methods of the application of health-improving technologies into the process of students’ physical education, the implementation of mechanisms for its designing in the health-preserving educational space of the higher education institution through innovative pedagogical technologies is considered. The theoretically substantiated methodical system of applying health- improving technologies in the process of students’ physical education has confirmed its effectiveness in the conditions of pedagogical experiment. The methodology of measuring the level of health-improving competence of the researched students is adapted, which diagnostic tools are determined in accordance with the purpose and hypothesis of the pedagogical experiment. The system of criteria and indicators, which is constructed in relation to the theoretically substantiated requirements, is correlated with the structure of the methodical system of applying health-improving technologies in the process of students’ physical education. The levels of health-improving competence of future specialists are substantiated – high, sufficient, average and low. The results of the research of the present state of the health-improving competence formation of the university students according to the determined criteria are presented. Statistical confirmation of significant differences in the levels of formation of health-improving competence in the experimental and control groups is evidence of the effectiveness of the proposed methodical system for the application of health- improving technologies in the process of students’ physical education. In general, the discrepancy between the levels of development of the methodological readiness of the experimental and control samples of students is significant at the level of significance p<0,05–0,001. The actual values of the student's criterion are significantly higher than the critical ones by individual indicators, which confirm the hypothesis we put forward. The formative stage of the pedagogical experiment has proved that the introduction of an experimental methodical system of applying health-improving technologies into the process of students’ physical education provides the formation of students’ health-improving competence and increase the effectiveness of physical and health-improving activities of participants in the educational process at a higher education institution.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25674
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
100355163.pdf729.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.