У статті розглянуто проблему диференціації на різних рівнях управління навчальним процесом (державному,
обласному, навчального закладу, внутрігруповому, індивідуальному). Розкрито зміст понять «диференціація» і
«диференційований підхід». Розглянуто зміст освіти на профільному й рівневому рівнях диференціації. Проаналізовано
психолого-педагогічні основи диференціації навчання та узагальнено дані спеціальної літератури щодо
диференційованого навчання як способу розв’язання завдань розвитку сучасної освіти. Практичне значення розглянутої
проблеми полягає у розробці і впровадженні диференційованих педагогічних технологій в систему освітніх закладів з
метою поліпшення розумового та фізичного стану тих, хто займається.
The paper deals with the
problem of differentiation at different levels of management of educational process (the state, regional, educational institution,
intragroup, and individual ones). The content of the concepts of "differentiation" and "differentiated approach" was determined. The
content of education were discussed at the levels of profile and level differentiation. The psychological and pedagogical
fundamentals of differentiation of education were analyzed and the data of specialized publications on differentiated education as a
way to address the problems of development of modern education are generalized. The practical value of the discussed problem is
the development and implementation of differentiated pedagogical technologies in the system of educational institutions with the aim
to improve the mental and physical state of students.