У статті досліджено мотивацію курсантів та фахівців у галузі фізичного виховання і спорту до необхідності
впровадження гирьового спорту до системи фізичної підготовки у військових закладах вищої освіти. Дослідження
здійснювалося методом анкетування за авторським опитувальником, що містив 2 частини по 10 запитань кожна:
частину І призначено для вивчення думок курсантів-гирьовиків різної кваліфікації (n=77), частину ІІ – випускників, які
брали участь у бойових діях та які під час навчання займалися гирьовим спортом (n=26), командирів підрозділів (n=33),
викладачів із фізичної підготовки (n=32). З’ясовано, що переважна більшість курсантів переконані, що заняття гирьовим
спортом позитивно впливають на рівень фізичної підготовленості, здоров’я, успішності навчання; 53,8 % випускників
займалися фізичною підготовкою у зоні проведення бойових дій; 57,7 % учасників бойових дій використовують вправи з
гирями для проведення занять з фізичної підготовки, а 84,6 % офіцерів зазначили, що методичні навички, отримані у
процесі занять гирьовим спортом, допомогли їм під час організації занять з фізичної підготовки; 90,1 % фахівців
переконані у необхідності впровадження засобів гирьового спорту до фізичної підготовки курсантів.
The motivation of cadets and specialists in the physical education and sports on the necessity of
introducing the kettlebell sport into the physical training system of higher military educational institution was examined in the article.
The study was carried out by the questionnaire according to the author’s questionnaire, containing 2 parts of 10 questions each: 1st
part is designed to study the views of cadets-kettlebell lifters of various qualifications (n=77), the 2nd part – graduates who
participated in hostilities and who during studies were engaged in kettlebell sport (n=26), unit commanders (n=33), physical
education teachers (n=32). Sportsmen with a different qualification (n=77), who were attending a kettlebell sport class while the
studying at S. P. Koroliov Zhytomyr Military Institute, were participated on 3 groups: group №1 – sportsmen of grade 3 and 2
(n=34); group №2 – sportsmen of grade 1 and candidates in the sports masters (n=27); group №3 – sportsmen of sports masters
and international sports masters (n=16).
The aim of the article is to investigate the motivation of cadets and specialists in the physical education and sports on the
necessity of introducing kettlebell sport into the system of physical training in higher military education institutions. Research
methods: theoretical analysis and generalization of scientific and methodical literature, questionnaires, methods of mathematical
statistics.It was found out that the majority of cadets are convinced that kettlebell exercises have a positive effect on the level of
physical fitness, health, and the success of training; 53.8% of graduates engaged in physical training in the area of war; 57.7% of the
combatants use kettlebell exercises for physical training, and 84.6% of the officers noted that the methodical skills gained during the
kettlebell sport training helped them during the organization of physical training courses; 90.1% of specialists are convinced of the
necessity of introducing kettlebell sport into the system of physical training of cadets.