У статті розглянуті питання специфіки організації та проведення занять з студентами спеціальних медичних
групах, проблеми та перспективи діяльності, спрямованої на профілактику захворювань і зміцнення здоров’я студентів.
Протягом останнього десятиріччя в Україні склалася тривожна ситуація – різко погіршилось здоров’я і фізична
підготовленість студентської молоді. Визначено задачі для ВНЗ щодо підготовки висококваліфікованих фахівців з достатнім рівнем здоров’я, фізичної та розумової працездатності.
Часткове усунення проблем убачається в збільшенні рухової активності студентів за допомогою впровадження
інноваційних технологій і методик занять із фізичного виховання в навчально-виховний процес, переобладнанні
приміщень закладів для занять пріоритетними та доступними видами рухової активності, у розробці оригінальної
навчально-методичної літератури для підвищення досвідченості та обізнаності студента з питань здоров’я, фізичної
культури й спорту.
The article deals
with the specifics of the organization and conduct of classes with students of special medical groups, tasks, problems and prospects
of activities aimed at preventing diseases and strengthening the health of students, forming a healthy lifestyle, training highly skilled
specialists.
It has been proved that during the last decade in Ukraine there was an alarming situation - the health and physical
preparedness of student youth deteriorated sharply. The tasks for higher educational institutions for the preparation of highly skilled
specialists with a sufficient level of health, physical and mental disability are determined.
It is established that the result is achieved by conducting lessons with optimal loads, since the minimum loads are
ineffective and the lessons with their application are not interesting, and the maximum loads are unacceptable due to the limited
physical capacity of the students. At the same time, under no circumstances can we focus students on their diseases and physical
inferiority, it is necessary to direct their consciousness to a comprehensive activity, both in work and in everyday life. The best result
is achieved by conducting lessons with optimal loads, since the minimum loads are ineffective and the lessons with their application
are not interesting, and the maximum loads are unacceptable due to the limited physical abilities of the students. At the same time,
under no circumstances can we focus students on their diseases and physical inferiority, it is necessary to direct their consciousness
to a comprehensive activity, both in work and in everyday life.
Partial elimination of problems is seen in increasing the motor activity of students through the introduction of innovative
technologies and techniques of physical education in the educational process, the re-equipment of facilities for occupations with
priority and accessible types of motor activity, the development of original educational and methodological literature for improving
literacy and awareness student on health, physical education and sports.