У статті розглядається проблема діагностування та лікування синдрому гіпермобільності суглобів у осіб
різних вікових категорій, зокрема у дітей першого року життя. Завданнями теоретичного дослідження передбачалося
проведення системного аналізу науково-методичної літератури за темою, вивчення методів обстеження та корекції
осіб з синдромом гіпермобільності суглобів; визначення основних проблем диференційованої діагностики дітей першого
року життя з синдромом гіпермобільності суглобів, обтяжений затримкою розвитку загальної моторики; аналіз засобів
фізичної реабілітації дітей даної вікової та нозологічної категорії.
У статті висвітлено концепцію обстеження та виявлення гіпермобільності суглобів у осіб різного віку.
Обґрунтовується необхідність застосування розмежованих діагностичних тестувань локомоторної сфери дітей
першого року життя та застосування відповідних специфічних обстежень для об’єктивного оцінювання даної категорії
хворих. Зокрема, пропонуються застосування наступних тестувань: візуальна оцінка довільного положення тіла дитини
у спокої та у русі, проба на тонус привідних м’язів, проба на тракцію, визначення наявності «симптому складеного ножа»
та «симптому млявих плечей», виявлення опороздатності ніг, рук, визначення опірності та обсягу пасивних рухів.
In the article considered the problem and treatment of joint hypermobility
syndrome of people in different ages, especially of children of the first year of life. The mission of the theoretical study is expected
the realization of the system analysis of scientific and methodological literature on the topic, studying methods of examination and
reformation of individuals with the joint hypermobility syndrome; identifying the key issues of differential diagnosis of infants with the
syndrome of joints hypermobility, burdened with delayed development of general motor skills; analysis of physical rehabilitation of
children in the above-mentioned age and nosological category.
In the article emphasized the concept of screening and identifying the manifestation of joints hypermobility in individuals of
different ages. It demonstrates the necessity of the application of differentiated diagnostic testing of locomotors areas in infants and
application of appropriate specific examinations for the objective evaluation of these patients. In particular, there is a proposed use of
the following tests: the visual assessment of the child’s arbitrary posture at rest and in motion, test on tone muscles, test for traction,
determining whether there are “symptoms of a composite blade” and “symptom of flaccid shoulder,” detection of supportive functions
of legs, arms, determination and volume resistance of passive movements.
Attention focused on the necessity to find a comprehensive physical rehabilitation program for the effective and rapid
formation of motor functions in infants. It is necessary to optimize the programs of physical rehabilitation in infants with the developmental delay of locomotion to prevent complications of their features musculoligamentous apparatus.